Az intermodális rakodási technológia vezető gyártója, az osztrák Künz szakemberei egy 41 méter széles és két 28 méter széles sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas gumikerekes darut szerelnek össze ezekben a hetekben a terminálon. Az 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók a kontinensen, egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb, speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt.
A terminál villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros (a Margitszigetnél nagyobb) területen, az építési munkák idén januárban indultak. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya építése befejeződött, a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter, nagyjából harminc futballpályányi betonburkolatot is leterítették. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely.
A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át, és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. Ugyan számos elképzelés és tanulmányterv született a térség fejlesztésére, több esetben az alapkövét is lerakták egy-egy beruházásnak, valódi előrelépés nem történt. A magánberuházásban készülő EWG viszont egy év alatt elkészül, és jövőre, fokozatos kapacitásbővítéssel, jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.
Az EWG átrakókapacitására nagy szükség van az Ázsia és Európa évről-évre jelentősen bővülő vasúti áruforgalom kiszolgálásában. A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze átrakón történik, az ottani terminálok kapacitásuk maximumán működnek, és jelentős várakozásra kényszerülnek a konténervonatok. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál. Az EWG erre kínál megoldást a legfejlettebb technológiával.
Videó a daruállításról:
A terminál – a magyarországi vasúti pályakapacitás függvényében – évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
A mai kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre.
A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd.
Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be,
itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését
– a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.