Mosóczi László hangsúlyozta: A kormány kiemelt szakpolitikai törekvése minden megyei jogú város bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba. A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált kétszer kétsávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Szombathely mellett Veszprém is - tette hozzá.
Megjegyezte: A városok gyors, kényelmes és biztonságos elérése mellett fontos igény az is, hogy a települések belterületei a lehető legnagyobb mértékben mentesüljenek az átmenő forgalom alól, csökkentve a zajterhelést, a légszennyezést és a baleseti kockázatokat.
Az ország több pontján épülnek települési elkerülők - mondta Mosóczi László példaként említve Kaposvárt, Jászberényt vagy Sajószentpétert. Hozzátette: több településnél - Bajánál, Etyeknél, Gyöngyösnél, Győrnél, Hatvannál, Környénél, Siófoknál és Soltvadkertnél - van folyamatban újabb elkerülők előkészítése.
Az államtitkár kiemelte:
A 8-as főút több mint 25 milliárd forintos hazai forrásból újul meg a litéri és a balatonfüredi csomópont közötti 7,5 kilométeren.
Ennek első, Litér és Veszprém közötti szakaszát keddtől vehetik birtokba az autósok, a balatonfüredi csomópontig tartó szakasz pedig 2023 elejére készül el.
Mosóczi László tájékoztatása szerint a második ütemből nyáron a Balatonalmádi felé vezető külön szintű csomópontot, illetve novemberben egy kerékpáros kerethidat már átadtak, továbbá arról is beszámolt, hogy a minisztérium több helyszínen zajárnyékoló falak építését rendelte el.
Jelezte: várhatóan még az idén benyújtja a tervező a 8-as főút balatonfüredi csomóponttól a csatárhegyi kereszteződésig tartó szakaszának építési engedély kérelmét, a 8-as és 82-es főutak összekötő szakaszának építése pedig jövő év elején kezdődhet meg Veszprémben.
Arról is beszélt: december elején írták alá a 8-as főút Herend-Devecser közti négysávosításának tervezési szerződését.
Kitért rá:
A kormány Komárom-Székesfehérvár-Dunaújváros-Kecskemét útvonalon részben a meglévő főutak fejlesztésével új gyorsforgalmi út kiépítését tervezi,
mely összeköti majd az M1-es, M7-es, M6-os és M5-ös autópályákat, Kecskemétnél csatlakozva az M44-es gyorsforgalmi úthoz. Emellett hamarosan megkezdődik az M7-es autópálya Székesfehérvár-sárbogárdi csomópontjának átépítése is.
Az ITM azon dolgozik, hogy mielőbb bármely településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út - jelentette ki Mosóczi László. Míg öt éve ez az elvárás a települések fele, és a lakosok háromnegyede esetében teljesült, 2025-re a magyar települések háromnegyede, és tízből kilenc ember lesz legfeljebb 30 percnyire egy négysávos úttól - mondta.
Ovádi Péter (Fidesz), Veszprém térségének országgyűlési képviselője örömét fejezte ki, hogy az év elején elkezdődhet a Modern városok programban ígért 8-as és 82-es utak összekötése. Felidézte: képviselői programjában a 8-as főút megújítására fókuszált, mert a környéken élők számára turisztikailag és gazdaságilag is fontos a beruházás.
Kontrát Károly (Fidesz), az északkelet-balatoni régió országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: ahol út épül, ott fejlődés és biztonság van, az emberek jobban élnek. Hozzátette: a beruházás a Balaton északi partjának elérését is javítja.
Porga Gyula (Fidesz-KDNP) Veszprém polgármestere köszönetet mondott azért, hogy a közútfejlesztési programnak a bakonyi megyeszékhely is nyertese lehetett. Veszprém 2023-ban Európa kulturális fővárosa lesz, ezért fontos, hogy gyorsan, biztonságosan és korszerű körülmények közt megközelíthető legyen - hangsúlyozta. Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese az elkerülő első ütemét ismertetve elmondta: a litéri kereszteződéstől mintegy két kilométeren kétszer kétsávos út, Veszprém előtt pedig egy dupla körforgalmas csomópont épült.