Évtizedekkel ezelőtt a decemberi ünnepi időszakban a postásoknak gyakran plusz műszakokat kellett vállalniuk, mert a rengeteg karácsonyi üdvözletet éjszaka szortírozták. Ma az utcai piros levélgyűjtőkbe alig-alig dobnak levelet, egykor viszont tele voltak karácsony előtt.
A képeslapküldés Magyarországon az 1870-es évektől volt jellemző,
az első karácsonyi üdvözlőlapot egyes források szerint 1928-ban adták fel Budapesten egy helyi címzettnek. Bár még 30-40 éve is rendkívül népszerű volt Magyarországon a levél- és képeslapküldés, ma már nagyon kevesen vannak, akik ezzel a klasszikus megoldással küldenének ünnepi jókívánságokat a távol élő családtagoknak, barátoknak.
Az üzenet népszerűsítéséhez egy videó is készült:
Az elmúlt tíz évben folyamatosan csökkent a feladott levelek aránya, minden esztendőben átlagosan 2-3 százalékkal. 2020-ban azonban a koronavírus-járvány miatt jóval nagyobb leszakadás következett be: csaknem 75 millióval kevesebb levelet dolgozott fel és kézbesített a Posta, ami 12 százalékos csökkenést jelent. Ezt a komolyabb fogyatkozást azonban idén nem követte hasonló mértékű esés.
Tavaly közel 500 millió levelet juttattak el a kézbesítők a címzettekhez, hozzávetőleg ennyit kézbesítenek idén is.
A napi 1,5-2 millió levelet azonban jórészt az üzleti szereplők, a nagy feladók produkálják. A bankok, a közművek, a telekommunikációs cégek és egyéb szolgáltatók, valamint az állami intézmények leveleznek az ügyfeleikkel.
A magánlevelek aránya elenyésző, ma már, ha valaki levelet kap, az nagy eséllyel számlát vagy hivatalos iratot tartalmaz.
Nemcsak a klasszikus magánlevelezés tűnik el lassan az életünkből, hanem a képeslapküldés hagyománya is kezd kikopni. Az elmúlt években évente átlagosan10 százalékkal csökkent a postákon feladott képeslapok száma.
A Magyar Posta a járvány előtt mintegy 1,2-1,4 millió darab képeslapot értékesített, de 2020-ban 30 százalékkal, nagyjából 900 ezer darabra csökkent, és várhatóan idén sem lesz ennél több. A hagyomány azonban nem változott abban az értelemben, hogy a képeslapforgalmazás nagy részét, mintegy 35 százalékát a karácsonyi, több mint 10 százalékát pedig a húsvéti képeslapok forgalma adta, emellett szerepelnek a születésnapi, névnapi, egyéb köszöntő témájú képeslapok.
A papíralapú üdvözletek szerepét átvették az online megoldások, az emberek inkább csevegőalkalmazásokban köszöntik szeretteiket.
Mostanában a kapcsolattartás sokszor telefon- és videóhívásra korlátozódik. Ez praktikus megoldás, mégis idegen lehet egyedül élő, idős szeretteinknek. Épp azoknak, akik a járványban még inkább egyedül voltak.
A koronavírus-járvány rávilágított arra, hogy a személyes kapcsolattartás, illetve annak hiánya fontos téma. Az idősek jobban azonosulnak a hagyományos, ebben az értelemben offline élményekkel, ezért számukra értéktöbbletet jelenthet egy kézzel írott levél, szemben egy videóhívással.
A Magyar Posta 2021 december 1-én indított kampányában az időskori elmagányosodás problémájára kívánja felhívni a figyelmet.
Rámutatva arra, hogy egy ma már nem túl gyakran igénybe vett szolgáltatása segítheti a generációk közötti szakadék áthidalását. A kampányban arra buzdítja ügyfeleit, hogy gondoljanak idős szeretteikre, ne csak karácsonykor, hanem az év minden szakában. Meggyőződésünk, hogy egy kézzel írott levél, többet jelenthet számukra, mint pár kedves szó.