Szimulált balesetekkel igazolnák, hogy az önvezető autók biztonságosabbak a hagyományosoknál

önvezető autó
A Lexus brand SUV - which was modified by the Google sister company Waymo to become a self-driving car - pictured right before the start of the developer conference Google I/O in Mountain View, California, US, 16 May 2017. Photo: Andrej Sokolow/dpa
Vágólapra másolva!
Több halálos balesetet szimulált egy önvezető technológiát fejlesztő cég, a Waymo, annak érdekében, hogy bizonyítsa, a robotvezetők biztonságosabbak, mint az emberi sofőrök. A vállalat a héten weboldalán közzétette, miszerint, ha egy baleset mindkét járműve robotvezérelt autó, akkor szinte minden közúti haláleset megszűnhetne, és a súlyos sérüléseket is jelentősen csökkenteni lehetne.
Vágólapra másolva!

Évente világszerte több millió ember hal meg autóbalesetben, így a Waymo vállalata elhatározta, hogy bebizonyítja: az önvezető autók (AV) sokkal biztonságosabbak, mint az ember vezette hagyományos járművek. Ebből kiindulva, nem meglepő, hogy számos más önvezető technológiával foglalkozó cég arra szeretné ösztönözni a szabályzó hatóságokat, hogy olyan szabályokat fogadjanak el, amelyek lehetővé teszik a teljesen önállóan üzemeltethető autók közlekedését.

Jelenleg a közutakon csak nagyon korlátozott számban fordulnak elő önvezető kocsik, így nehéz bizonyítani az említett állítást.

Ebből kiindulva a Waymo egy harmadik fél útján információkat gyűjtött minden halálos balesetről, amely 2008 és 2017 között történt az USA Arizona államán belül Chandler városban. A balesetek számát még további feltételek mellett csökkentették, így összesen 72 incidenst azonosítottak, amelyeket szimulációban rekonstruáltak, hogy megállapítsák, az önvezető rendszer hogyan reagálna hasonló helyzetekben.

A balesetek többségében két jármű vett részt, de előfordultak olyan esetek is, amikor csak egy autó volt jelen. Amikor kettő vett részt az ütközésben, a vállalat külön kísérletet hajtott végre mindkét járműre, annak érdekében, hogy megvizsgálja hogyan reagálna az egyik a másik autó viselkedésére.

Így összegen 91 szimulációt hajtott végre a cég.

A kutatás megdöbbentő eredménnyel zárult, mivel az önvezető autók a 91 szimulációból 88 esetében elkerülték vagy enyhítették a balesetet. Még ha nem is tudták az önvezérlő járművek teljesen elkerülni a balesetet, akkor is jelentősen mérsékelni tudták a sérülések súlyosságát, így akár a technológia segítségével a jövőben számos halálesetet lehet megelőzni.

Illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Andrej Sokolow

Trent Victor, a Waymo biztonsági kutatásainak igazgatója elmondta:

A szimuláció során 3 alkalommal nem lehetett megelőzni az ütközésben részt vevő személy halálát az önvezető technológiával. Ezek főleg akkor fordultak elő, amikor a jármű hátsó részének ütközött neki egy másik kocsi, mivel így szinte lehetetlen volt megjósolni milyen manőver segíthetne a helyzeten.

Húsz olyan szimulált balesetben, amikor a sofőr egy gyalogost vagy kerékpárost ütött el, a Waymo önvezető autói 100 százalékban elkerülték a balesetet.

A vállalat reméli, hogy a kutatás adatainak nyilvánosságra hozatalával újabb kapukat fog megnyitni más vállalkozók és kutatók számára. Mindemellett számos szakértő reagált a cég eredményeire. Például Jonas Bargman, a svédországi Chalmers Műszaki Egyetem járműbiztonsági docense, aki elmondta, hogy a Waymo szimulációs platformja kellően kifinomult és a kutatás eredményei még nagyon hasznosak lehetnek a jövőben a vállalat számára, amikor bevezeti majd a teljesen önvezetős járműveit.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!