A piacvezető audiovizuális eszközöket gyártó Poly 2020 és 2021 között egy átfogó nemzetközi felmérést végzett arra vonatkozóan, hogy a modern munkavégzés milyen változásokon ment keresztül a járvány kezdete óta és ez milyen hatással van az általános munkakultúrára.
A megkérdezettek 64 százaléka gondolja úgy, hogy a munkavégzés örökre megváltozott,
ezek a változások pedig végleg velünk maradnak, melynek pozitív hozadéka, hogy tömegek kaptak új lehetőséget a munka-magánélet egyensúly kialakítására.
A kutatásban résztvevők 69 százalékánál a klasszikus 9-17-ig tartó munkaidőt felváltotta a teljesen rugalmas munkaidő, melynek előnye a magánéleti programok és teendők beemelése a nap bármelyik szakaszába. Aki tud élni a lehetőséggel, produktívabb és végső soron boldogabb lehet, mint bármikor – a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy ennek tömeges elérése utópia, és
egyelőre hosszútávon többet veszítenek, mint nyernek a tartósan távolról dolgozók.
Nem véletlen tehát, hogy munkáltatói és munkavállalói oldalról is sok esetben támogatott a legalább a részleges irodai jelenlét. A Poly által végzett felmérés azt is kimutatta, hogy
az otthoni munkavégzés negatívan hat a szociális készségekre.
A felmérésben résztvevők majdnem fele, pontosan 42 százaléka fejezte ki aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy a távoli munkavégzés miatt felettesei kevésbé bíznak benne, és alulértékelik a kommunikációra és együttműködésre irányuló képességeit. Ennek aránya a 18-24 évesek körében még magasabb, 53 százalék.
A vezetői aggodalom nem alaptalan: a megkérdezettek 39 százaléka tart attól, hogy a folyamatos otthoni munka következtében elveszti az ügyfelekkel és kollégákkal való kapcsolattartásban fontos kommunikációs képességét, ideértve a tárgyalási- és beszédkészségeket. Ez az arány a fiatalabb munkavállalók körében még magasabb, 50 százalékra emelkedik.
Az, hogy a felmérés résztvevőinek jelentős része úgy érzi, kommunikációs készségei romlottak a tartós irodán kívüli munkavégzés alatt, nagy mértékben alátámasztja az iroda kiemelt szerepét a munkahelyi fejlődésben.
A legtöbb megkérdezett a személyes interakciót, az inspiráló környezetet és az egymástól való tanulást hiányolja legjobban az otthoni munkavégzésből.
A válaszokból az is kiderült, hogy a dolgozók zömére a kötetlen munkahelyi beszélgetések, vagy a kollégák csevegése a területükön kívül eső projektekről, ösztönzően hatottak az irodában végzett munka során.
Ez az eredmény egyértelműen megmutatja, hogy a legtöbb dolgozó fontos tapasztalatokra tesz szert a munkahelyi interakciók során, aminek a helyszínéül eddig a legtöbb esetben az iroda szolgált.
1. Irodai bajtársiasság
2. Irodai viccelődés
3. Munkaebédek
4. Kötetlen munkahelyi beszélgetések
5. Kollégák beszélgetései külső projektekről
6. Közös ötletelések
7. Találkozók az ügyfelekkel
8. Professzionális felszerelés, jobb technológia
9. Személyes együttműködés
10. Közösségi terek
A felmérésből jól látható, hogy elsősorban a szociális élet az, ami alapvetően hiányzik ebből a munkaformából. A vezetők kommunikációja ennek ellensúlyozására minden esetben kulcsfontosságú.
Legyen szó tartós homeoffice-ról, hibrid modellről, vagy az alkalmazottak irodába való visszatéréséről, a munkaadóknak meg kell érteniük azt, hogy az elmúlt két évben a kollégáknak egészen új tapasztalataik lettek a munkavégzéssel kapcsolatban, ideértve a nagyobb rugalmasságot és autonómiát."
– mondta Meznerics Ádám, a hibrid munkavégzést és tanulást elősegítő megoldásokkal foglalkozóSinaptiveKft. üzletfejlesztési vezetője.
A vezetőknek el kell fogadniuk, hogy a munkakultúra végérvényesen megváltozott. Az iroda azonban nem válik feleslegessé, továbbra is létfontosságú szerepet fog játszani a vállalatok életében, de a terek hasznosítási módja a jövőben megváltozik.
A közös terek ösztönzően hatnak a munkatársak fejlődésére. A cégeknek figyelembe kell venniük a kollégák személyiségét, hogy olyan irodai környezetet hozzanak létre, ami mindenki számára vonzó és elősegíti a hatékonyabb együttműködést, valamint jobb eredményeket.
Legyen mindenki számára elérhető a környezeti tanulás! Fontos, hogy a munkaadók gondoskodjanak arról, hogy kollégáik profitáljanak együttműködésből, függetlenül attól, hogy az irodában, vagy az online térben történik a közös munka.
A legtöbb vállalatnak tehát még bőven akad tennivalója azzal kapcsolatban, hogy a hagyományos irodai kultúrát a távolról dolgozók számára is hatékonyan adaptálja. Ehhez elsősorban arra van szükség, hogy a vállalatok vezetői megértsék csapataik különböző személyiségeit, hogy a lehető legvonzóbb környezetet teremthessék meg számukra az online munkavégzésben is.
Nagy kihívás, hogy az offline működő alapvető interakciókat, mint a kötetlen, véletlenszerű beszélgetések, vagy éppen egy flipchart táblánál történő ötletelést hogyan lehet hatékonyan átültetni az online térbe.
A digitális csapatmunkát segítő eszközök kínálata hatalmasat növekedett az elmúlt két évben, az ebben való kiigazodást segítheti egy integrátor specialista bevonása, aki a cég saját kihívásaira személyre szabott megoldást tud kialakítani az online és az offline térben egyaránt. Ez kulcsfontosságú a hosszútávú fennmaradáshoz, a fluktuáció csökkentéséhez és a jobb munkaélmény megteremtéséhez" – mondta Tohai Tibor, a Sinaptive Kft. technológiai vezetője.