A kommunista szigetország vezetése évtizedek óta első alkalommal ad lehetőséget a kubai halászoknak arra, hogy 10 lóerőnél kisebb teljesítményű hajómotorokat vásároljanak hajóikra, ideértve azok importját is. Kuba kormánya azt ígérte, hogy csökkenti a bürokráciát is a folyamat gyorsítása érdekében.
Kubában régóta szigorú korlátozások alá esik, nem csak a hajómotorok importja és használata a csónakokon, de lényegében a hajóépítés is.
A korlátozások egyaránt érintik a hobbihorgászokat illetve a halászokat is, akik tevékenységüket kereskedelmi céllal folytatják.
A még Fidel Castro korából származó előírások oka eredendően az, hogy ezzel is kedvét vegyék a szigetotszág északi részén élőknek attól, hogy a motorokat használva az Egyesült Államokba próbáljanak szökni ladikjaikon. Beszédes adat, hogy tavaly októbertől idén márciusig az USA parti őrsége mintegy 1000 kubai lakost emelt ki a tengerből, akik apró lélekvesztőiken, sőt, néha szörfdeszkákon próbáltak átjutni Floridába - ez a jelentés szerint a legmagasabb szám 2017 óta.
Ezek a korlátozások ugyanakkor közvetve rendkívül rontanak a halászok munkájának hatékonyságán.
Így azok jóval kevesebb halat foghatnak ki a vizekből, a mennyiség növelése viszont roppant fontos lenne a 11 milliós ország - egyébként jelenleg is élelmezési gondokkal küzdő - ellátásában.
További problémát jelent, hogy a tiltástól függetlenül, a halászok többségének egyébként nincs elég pénze ahhoz, hogy motorral szerelje fel csónakját vagy kisebb hajóját.
A Reuters beszámolójából kiderül: a halászok többsége ugyan üdvözölte a mostani kormányzati döntést, de elegendő pénz hiányában sokan nem tudják kihasználni az enyhítés jelentette előnyöket. Többen pedig hozzátették: az engedélyezett 10 lóerős motorok teljesítménye igen csekély, legalább 80-90 lóerős motorokra lenne szükségük ahhoz, hogy munkájukat a fejlesztés jelentősen könnyebbé tegye.