Fantasztikus felvételeken az M6-os autópálya új vasúti hídja - galéria
![m6, híd, építés, útépítés, vasúti híd betolása](https://cdn.origo.hu/2023/12/m6fKdtNGfJxY35jkE43NkGiMD-fZqDHa1VIDWy9GoRg/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzliOGQ2MDYzYTI0NzQxYTI4MGQ4ZmIwNmFkMWEwYTQ0.webp)
Kezdetét vette az M6-os felett átvezető vasúti ívhíd a betolása. A híd egy 73 méter hosszú, ortotróp acél pályaszerkezetű, vonóvassal merevített ívszerkezet
- emeli ki a Magyar Építők szakcikke.
Miután a híd építése alatt a vasúti forgalmat csak a lehető legkisebb mértékben szabad zavarni, a hídfőket 2021 októberében és 2022 márciusában egy-egy rövid vágányzár alatt készítették el. A szerkezetet pedig összeszerelték a végleges pozíciója melletti szerelőterületen, továbbá a függesztőkábeleket is megfeszítették.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleménye szerint a szerkezetet a július 4. és 22. közötti vágányzári időszak keretében tolják keresztirányban a helyére. A tolást egy 100 tonnás hidraulikus munkahengerrel, a tolópályára hegesztett ütközők segítségével végzik. A híd mozgatása kis sebességgel (10-20 cm/óra) történik.
Tolást követően felhúzzák a hídra a síneket, beállítják és aláöntik őket. Továbbá elvégzik a híd próbaterhelését is, majd július 23-án megindulhat a vasúti forgalom. Végül a híd alól kibontják a vasúti töltést és az autópálya bevágást, ezek után készül majd el az autópálya pályaszerkezete.
Galériánkban a Magyar Építők fotósorozatának segítségével bemutatjuk az M6-os autópálya felett átvezető vasúti ívhidat:
Az M6-os autópálya záró, 20 kilométeres szakaszán 3 különszintű csomópont (M6-M60 elválási csomópont, Bóly-Keleti csomópont, Villányi csomópont), 7 aluljáró, 6 vízfolyás feletti híd, 1 felüljáró, 1 különszintű vasúti keresztezés és 1 vadátjáró kiépítése valósul meg.
A nagytömegű földmunkák, és töltésépítések zömében elkészültek, melynek köszönhetően elkezdődhetett a pályaszerkezet építése, jellemzően az autópálya jobb oldalán.
A NIF Zrt. és a munkálatok jelenlegi állása szerint is tartható az autópálya 2024 tavaszáig történő befejezése, sőt, akár korábban is elkészülhet.
Jó hír, hogy a horvát közlekedési miniszter a napokban azt mondta: őszig elkészül az eszéki hídtól Pélmonostorig tartó, 17,5 kilométeres autópályaszakasz, amellyel így már csupán egy 5 kilométeres szakaszt kell nekik a határig megépíteniük, melyet 2024-re terveznek szomszédaink.
A Bóly-Keleti csomópontnál lévő, az 5703-as jelű (Nagynyárádi) úton átvezető műtárgy és a hozzá vezető két körforgalom elkészült, várhatóan július végén lesz a forgalomba helyezésük, ekkortól a műtárgy alatt az autópálya tovább épülhet.