Kiderült, mire költenek a gyerekek saját bankkártyáikkal
![gyerek, gyermek, debit kártya, credit kártya, bankkártya, fizet, fizetés, credit card, debit card, illusztráció](https://cdn.origo.hu/2023/12/H50jOl-8ph9ZeGd26aAf9ihbki4059BVSjVWmMROteY/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2YyZmNmODQyZDBmMjQwYzliOTgzYzY1MTllYzU0OWUx.webp)
A bank 2019-ben indította újra a legfiatalabb ügyfeleknek, a 6-14 éves gyermekeknek szánt Cseperedő bankszámlát. A nulla forintos havidíjjal kínált számlából eddig mintegy 2.500-at nyitottak a szülők. A koronavírus-járvány miatt ugyan 2020-ban némileg csökkent az igénylések száma, 2021-ben azonban már háromszor annyi új számlát nyitottak, mint egy évvel korábban.
A számlához kapcsolódó pénzforgalom (be- és kifizetések összértéke) 2021-ben meghaladta az 551 millió forintot – mondta el Gémes Zita, az Erste Bank lakossági számlatermékekért felelős vezetője. A számlához 7 éves kortól bankkártyát is lehet igényelni, jelenleg a számlák 40 százalékához tartozik plasztik. A kártyával rendelkező gyerekek csaknem ötöde használta plasztikját ATM-es pénzfelvételre, illetve – többségében szülői támogatással – ugyanilyen arányban ATM-es pénzbefizetésre. Tavaly minden második kártyával vásároltak, átlagosan havonta kétszer, alkalmanként átlag 2 ezer forint értékben.
A bankkártyás vásárlások adatai alapján
a gyerekek elsősorban élelmiszerre és digitális árukra költenek.
A leggyakrabban, az esetek 22 százalékában élelmiszerüzletekben, szupermarketekben használták a Cseperedő kártyákat. A második helyen az online játékok, illetve az ezekhez kapcsolódó digitális áruk, szolgáltatások vannak 11 százalékkal, míg a harmadik helyen az éttermi költések állnak 10 százalékos aránnyal. Az első tízben, a kártyás vásárlásokból 3-5 százalékos részesedéssel ott vannak még többek között a gyorséttermek, a pékségek, a nagyáruházak és a kozmetikai boltok is.
Nyáron egyébként valamivel többet játszanak és kevesebbet vásárolnak a gyerekek: június és augusztus között az élelmiszerbolti/szupermarketes vásárlások aránya 20 százalékra csökken, míg az online játékok és az ezekhez kapcsolódó digitális termékeké 15 százalékra nő.
A pénzügyi egészség megteremtése elképzelhetetlen a pénzügyi ismeretek fejlesztése nélkül.
Az edukációt, a pénzügyek tudatos kezelését érdemes már fiatalon elindítani, hogy a gyerekek felnőve magabiztosan használjanak olyan alapvető pénzügyi eszközöket és fogalmakat, mint például a számlavezetés, a bankkártya, vagy a készpénz használatával járó költségek.