Az egyre növekvő energiaárak és az eddigi legsúlyosabb madárinfluenza-járvány a padlóhoz vágta a brit tojáspiacot, és súlyos hiányhoz vezetett. „Sok termelőnek nincs választása, kénytelen leállni, különben minden egyes tojáson csak veszít" – nyilatkozta az Euractivnak Andrew Joret, a tojástermelők szövetségének elnöke. Figyelmeztetett arra is, hogy bár a termelés a reményeik szerint visszatér a normális szintre, mihelyt enyhül a költségnyomás, azt nem tudják, hogy ez mikor történik meg.
A szupermarketek kénytelenek korlátozni a megvásárolható tojásmennyiséget, sok üzletben azonban így is üresek a polcok, a tojás ára pedig folyamatosan emelkedik: 50 százalékkal lett drágább az év eleje óta.
A különbséget pedig lenyelik a közvetítők, a termelőknek szinte alig marad belőle. A Grocery Gazette szerint egy doboz tojás ára 45 pennyvel emelkedett, de ebből csak 9-10 került vissza a termelőkhöz, ami messze nem fedezi a növekvő költségeket. A táp ára ugyanis mintegy 50 százalékkal nőtt az ukrajnai háború kezdete óta, a fűtési számla pedig 40 százalékkal. A termelők harmada ezért csökkentette a tojók számát, sokan pedig ideiglenesen vagy végleg otthagyták az ágazatot a tojástermelők szervezetének adatai szerint.
Azt egyelőre nem lehet tudni, meddig tart a válság, de a tojáshiány valószínűleg súlyosbodni fog a karácsonyi időszakban.
A nagy szupermarketláncok közül eddig csak a Waitrose nem volt kénytelen egy-két dobozra korlátozni az egy vevő által megvásárolható mennyiséget, ami annak köszönhető, hogy hosszú távú befektetési megállapodásuk van a termelőkkel.
„Nem váltogatjuk a szolgáltatókat, több mint 40 éve ugyanazzal a tojásszállítóval dolgozunk együtt, értéket nyújtva ezzel a vásárlók és a gazdák számára egyaránt" – nyilatkozta a portálnak Jake Pickering, a Waitrose illetékes menedzsere. A tisztességes üzlet része, hogy a lánc régóta a csirketáp árához igazítja a tojásért fizetett összeget, márpedig az eleség általában a legvolatilisabb költség egy termelő számára tette – hozzá.
A versenytársak kénytelenek külföldről pótolni a hiányzó tojásmennyiséget, a Sainsbury például Olaszországból. Ezzel azonban kiváltotta a hazai szabadtartású tojástermelők szövetségének (BFREPA) haragját.
Az olasz tojás látványa a polcokon ébresztő minden kiskereskedő számára: nem várhatják el a gazdáktól, hogy ingyen dolgozzanak – hangsúlyozta Robert Gooch, a BFREPA vezérigazgatója. Robin Manning, a brüsszeli Brit Mezőgazdasági Hivatal (BAB) igazgatója szerint azonban nem kell az uniós tojás tömeges beáramlásától tartani, a brit vásárlók ugyanis hűségesek a hazai termékekhez. Szerinte egyébként nem annyira tojáshiányról, mint inkább „átmeneti szűkülésről" van szó, elegendő tojás van a kereslet kielégítésére, de „nincs többlet".