A luxusjachtok tulajdonosairól és annak személyzetéről bennfentes beszámolókhoz korábban nagyon ritkán jutottak a különféle sajtóorgánumok, azonban az ukrajnai orosz inváziót követően soha nem látott mértékben, alapossággal és szigorúsággal kezdtek utánuk kutakodni. Egy kapitány, aki több gazdag jachttulajdonosnak is dolgozott az elmúlt 15 év során, most megtörte a csendet.
Élet és halál a milliárdosok luxusjachtján címmel tett közzé videót a The Guardian:
A videóban egy luxusjachton halálos balesetet szenvedett fiatalember édesanyja felfedte a kegyetlen valóságot: a milliárdosok rendszeresen kizsákmányolják alkalmazottaikat, alantas munkára kényszerítik, és brutális túlóraszámban dolgoztatják őket, a fizetésekkel viszont nagyon gyakran késnek. Ezek a hajók - ahogy a rövidfilmben is szerepel - mindennel rendelkeznek, amit milliárdos tulajdonosai megkívánnak.
A kapitány beszámolója egy olyan világról szól, amely egyszerre kitárulkozó, hivalkodó és rejtélyes: a luxusjachtok belső világa a heti 40.000 eurót meghaladó összegű főként párizsi ételrendelések, partidrogok nyomainak eltüntetésére felbérelt méregdrága takarítószolgáltatásokról, valamint a prostitúció mélyen gyökerező kultúrájáról szól.
A kapitány, aki a karibi és a földközi-tenger vizein közlekedő luxusjachtokon teljesített szolgálatot, elmondta, hogy a gazdag tulajdonosok - különösen az oroszok - hogyan rejtőznek zűrös fedőcégek mögé, amelyek bejegyzett székhelye az olyan adóparadicsomokban található, mint a Marshall-szigetek vagy a Kajmán-szigetek.
Mivel a nyugati szövetségesek szankciókkal korlátozták a Vlagyimir Putyint körülvevő oligarchák pénzügyi szabadságát, a jachtok kulcsfontosságú célpontokká váltak.
A lefoglalt hajók között van a 86 méteres Amore Vero, amely a francia hatóságok szerint Igor Szecsin, a Rosneft olajvállalat vezetőjének tulajdona, és a 156 méteres Dilbar, amelyről úgy gondolják, hogy a fémipari milliárdos Alisher Usmanové (bár mindketten tagadták a tulajdonjogot). Az ilyen luxusjachtokat a lehető legtitkosabb módszerekkel üzemeltetik, árulta el a kapitány, aki nevét azonban nem vállalta fel a nyilvánosság előtt – hiszen vele is titoktartási megállapodást írattak alá, ami már az állásinterjú során kötelező a jelentkezők számára.
A The Guardian újságírójának mutattak példányokat valós jacht-munkaszerződésekből: az egyikben részletes záradékok szerepelnek, amelyek
örökre megtiltják a tulajdonos vagy bármely vendég személyazonosságára vonatkozó információk nyilvánosságra hozatalát
- beleértve az üzleti dokumentumokra, fényképekre, sőt a hajóról készült rajzokra való hivatkozásokat is.
Azonnali hatállyal felbontják a munkaviszonyát annak, aki bármilyen jellegű információt, fényképet megoszt a közösségi média platformjain, vagy nyilatkozik a sajtónak.
Egy másik szerződés szerint az alkalmazottaknak szükség esetén bele kell egyezniük a poligráfos hazugságvizsgálatba.
A kapitány elmondta, hogy a kábítószer, például a kokain nyomainak eltávolítására szolgáló mélytisztítás rendszeres követelmény, különösen akkor, amikor az egyik európai területről a másikra utaznak, ahol a vámtisztviselők ragaszkodhatnak a szúrópróbaszerű ellenőrzésekhez.
Állítása szerint a prostitúció mértéke nyílt titok, a nőket rendszeresen szállítják a hajókra.
Az iparág
nagyon szexista, kor- és rasszista."
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nem fehér vagy szegényebb országokból származó személyzetnek kevés esélye van a felvételre, és ha egy nő a személyzet tagja szeretne lenni, az állásinterjút megelőzően egészalakos fotót kell küldenie magáról. A már felvett női személyzetet rendszeresen tesztelik, hogy nem kaptak-e el valamilyen nemi úton terjedő betegséget.
Az ilyen jachtokon gyakran előfordul, hogy luxus értékű ajándékokat adnak a szexuális szolgáltatásokért cserébe.
Mégis minden nyáron fiatalok seregei indulnak a világ szuperjacht-paradicsomaiba - olyan helyekre, mint Antibes, Palma de Mallorca vagy Fort Lauderdale -, hogy megtegyék a "dokkolós sétát": megállnak minden nagy hajónál a kikötő mentén, hogy munkát kaphassanak. Habár a felvettek többsége végül alantas munkát kell hogy végezzen, a napfény, a tenger és az elképesztően magas fizetés kárpótolja őket. Még a kevés tapasztalattal rendelkező fiatal fedélzetmesterek is havi 2.500 eurót (több mint 900 ezer forint) tesznek zsebre - ez vonzó fizetés, ha a szállás és ellátás is benne van, és ha a tengerészeti kiskapuk miatt a kereset adómentes lehet.
A híresebb szakácsok némelyike havi 25.000 eurót, míg a legnagyobb jachtok kapitányai - akik akár 80 fős személyzetet is felügyelnek - akár 40.000 eurót is kereshetnek havonta.
Az orosz jacht-tulajdonosokkal szembeni szankciók példátlan felfordulást jelentenek az iparág felső szintjén, de eddig csak alkalmanként voltak nyilvános jelei annak, hogy a legénység a tulajdonosok ellen fordulna - részben a karrierjüket féltő aggodalmak miatt.