A honlapjukon olvasható információk szerint az utóbbi időszakban ismételten megnövekedett a Magyar Posta és szolgáltatásai (pl. EMS szolgáltatás) nevében történő visszaélések száma, amelyekben cégük védjegyeit (logo) és arculati elemeit jogosulatlanul felhasználva igyekeznek megtéveszteni a lakosságot. Ügyfeleiktől egyre több ilyen bejelentés érkezik hozzájuk napi gyakorisággal.
A hamis e-mailben vagy sms-ben, illetve telefonhívásban általában csomag átvételéhez vagy nem létező nyereményjáték, promóció, esetleg fiktív jótékonysági akció kapcsán kérik a szállítási cím egyeztetését és/vagy a díj, esetleg adomány kifizetését.
Az is előfordul, hogy a lakosság által apróhirdetési portálokon feladott hirdetések kapcsán jelentkeznek a csalók magukat komoly vevőként beállítva, és az EMS postai szolgáltatás nevével visszaélve, hamis emailben vagy sms-ben próbálnak biztosítási/feladási/megbízási díjra hivatkozva adatokat és pénzt kicsalni.
A levélben látható „Kattints ide", „Fizessen online" vagy „Küldje el nekem a csomagot", vagy „Erősítse meg címét", "Csomagja kézbesítésre vár, kérjük, erősítse meg a vám befizetését", illetve hasonló feliratú linkre kattintva azonban adathalász weboldalra kerül a címzett, az itt megadott adatok pedig csalók birtokába jutnak és a bankszámlán lévő pénz is veszélybe kerülhet.
Az is előfordulhat, hogy a link megnyitásával rosszindulatú, kártékony szoftvert telepítenek az ügyfél eszközére.
A Magyar Posta ezért azt kéri, hogy ha valaki ilyen gyanús e-mailt vagy sms-t kap, semmiképp ne kattintson a benne szereplő hivatkozásokra, és ne adjon meg adatokat.
Első lépésként mindig ellenőrizni kell a feladó e-mail címét vagy sms esetén a küldő telefonszámát, mert abból rögtön kiderülhet, hogy nem a Magyar Posta hivatalos elektronikus címéről (@posta.hu) vagy telefonszámáról (06-30-344-4987) érkezett a megkeresés.
Fontos továbbá, hogy a posta soha nem küld külföldi telefonszámról vagy „.com" végződésű e-mailcímről ügyfélértesítéseket.
A Magyar Posta kizárólag nemzetközi küldemények esetén a vámkezelési díjak kiegyenlítése kapcsán küld online vagy sms fizetési értesítést, amelyben minden esetben a www.posta.hu/szolgaltatasok/vam link szerepel.
Felhívják a figyelmet, hogy amennyiben nyomkövetési kódot tartalmaz a küldemény, a posta honlapján a kód beírásával bármikor elérhetők a hiteles szállítási információk.
Gyanúra, fokozott elővigyázatosságra adhat okot:
Javasolják, hogy ügyfeleik mindig ellenőrizzék a hirdetés vagy értesítés valódiságát és győződjenek meg róla, hogy valóban a cég hivatalos e-mailcíméről vagy telefonszámáról érkezett-e az üzenet. Ne csak a feladó nevét, hanem a teljes e-mailcímét is el kell olvasni. Nem szabad például bedőlni, ha a küldő a Központi Értesítés
Különösen körültekintően kell eljárni a mobileszközök használatakor.+ Telefonon vagy táblagépen nehezebb lehet észrevenni az adathalász kísérleteket, mert ezeken az eszközökön nem lehet a gyanús hivatkozások fölé vinni az egérmutatót, és a kisebb kijelző miatt a nyilvánvaló hibákat is nehezebb észrevenni.
Ha nyereményt vagy egyéb kedvezményes akciót ígérnek a cég nevében vagy a Magyar Postára hivatkozva valamilyen állítólagos jótékonysági programhoz gyűjtenek pénzt, akkor kattintás előtt tájékozódjanak a posta honlapján, ahol minden hivatalos és érvényes akciójukat, karitatív kezdeményezésüket megtalálhatják. Kétség vagy gyanú esetén forduljanak bizalommal ügyfélszolgálatukhoz és kérjenek megerősítést.
Az adathalászat megelőzésével kapcsolatban bővebb információk ebből a videóból tudhatók meg:
A megtévesztő értesítésekről szóló ügyfélbejelentéseket a Magyar Posta komolyan veszi, és a lakossági tájékoztatás mellett jelzi azt az intézkedésre jogosult hatóságnak is.
Ha valaki mégis a csalók áldozata lesz és kár éri, akkor tegyen rendőrségi feljelentést.
A hamis értesítésekre, felhívásokra adott válaszok következtében felmerült esetleges károkért a Magyar Postát nem terheli felelősség.