A hivatal augusztus végén indított gyorsított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán, miután - ahogyan az Origo is megírta - nagyszámú piaci panasz érkezett a legmeghatározóbb nemzetközi szálláshely-közvetítő - a Booking.com - hazai szállásadó partnereitől.
A kiemelt gazdasági jelentőségű ágazat versenyének, illetve a hazai szereplők versenyképességének fenntartása és élénkítése érdekében a GVH több jogalkotási javaslatot fogalmazott meg jelentéstervezetében.
A hivatal nemzetközi példákat követve azt javasolja a jogalkotónak, hogy az online szálláshely-közvetítés szereplői számára tiltsa meg az úgynevezett árparitás-rendelkezések alkalmazását.
Az árparitás-kikötések lényege, hogy a szállásadóknak - ha szeretnének megjelenni egy szállásközvetítő platformon - vállalniuk kell az oldal üzemeltetője felé, hogy az online felületen megadott áraiknál olcsóbban a saját honlapjukon vagy más szállásközvetítő felületeken sem értékesítik a szobáikat.
Ez azonban a GVH elemzése alapján gátolja a különböző értékesítési csatornák hatékonysági versenyét, illetve a szállásközvetítők közötti jutalék-versenyt, vagyis végső soron magasabb szállásárakat eredményezhet a vendégeknek. A versenyhatóság ezért - hasonlóan több uniós országhoz, mint Franciaországhoz, Ausztriához, Olaszországhoz és Belgiumhoz - ezen megállapodások teljes jogszabályi tiltását javasolja.
Emellett azt javasolják a szállásközvetítőknek, hogy tegyék átláthatóvá a platformjaikon a keresési találatok rangsorolásának szempontjait. A rangsorolással kapcsolatos információk érthető, egyértelmű, átlátható megjelenítése tudatosabb fogyasztói döntéseket eredményezhet, amely serkenti a szálláshelyek közötti versenyt.
A közlemény szerint a versenyhatóság javaslattal élt a nyári, nagy számú hazai szálláshelyet érintő fizetési problémával kapcsolatban is annak érdekében, hogy a szállásadók a jövőben hatékony panaszrendezési és panaszkezelési megoldásokat találhassanak hasonló helyzetekben. A vizsgálat alapján ugyanis a felek közötti tárgyalási- és szerződéses viszonyok egyenlőtlenek, így a köztük létrejövő megállapodások rendszerint ugyan részletes szabályokat tartalmaznak a szállásadók szerződésszegéseinek kompenzációra, jogkövetkezményeire - azonban nélkülözik mindezeket a platform oldalán történő esetleges mulasztásokkal kapcsolatban.
A versenyhatóság ezért megfontolásra javasolja a nagyobb szálláshely-közvetítők általános szerződési feltételeinek szabályozását a szállásadók számára nyitva álló panaszkezelési mechanizmusról, valamint a hibás teljesítések kölcsönös jogkövetkezményeiről.
A gyorsított ágazati vizsgálat eredményei alapján készült jelentéstervezetet a GVH nyilvános társadalmi konzultációra bocsátotta a honlapján. A piaci szereplők 30 napig tehetnek észrevételeket.