A Black Friday kifejezés csak 1965-ben kapcsolódott össze a kiskereskedelemmel Philadelphiában. A város rendőrei illették ezzel a két szóval a hálaadás napjai utáni káoszt. A felfordulást az eredményezte, hogy a város környékén élők, illetve turisták tömegei özönlöttek a településre a szombati napra meghirdetett sportmérkőzésre. A rendőrségi jelentések szerint a bűncselekmények száma megnövekedett, a rendőrök lényegében megállás nélkül dolgoztak a hétvégén.
Csakhogy a város kereskedőinek hatalmas bevételt hozott a rengeteg vendég a pénteki napon, majd az azt követő hétvégén.
Nem csoda, ha a kereskedők szerették volna megváltoztatni az ehhez a naphoz kötődő sztereotípiát: először igyekeztek a negatív kicsengést eltüntetve "Big Friday"-re átnevezni ezt a napot, de nem sikerült. 1966-ban aztán egy önkormányzati PR-s alkalmazott javaslatára a helyi kereskedőkkel összefogva ismét megpróbálták a fekete péntek kifejezést megfosztani annak negatív kicsengésétől. Így a hálaadást kővető pénteket a vásárlással, a kereskedőknél tapasztalható hatalmas forgalommal, és ezen keresztül a karácsonyi bevásárlás kezdetével kötötték össze.
Az eMAG megbízásából készült reprezentatív kutatás adatai szerint
a magyarok közel 70 százaléka idén az interneten keres akciós ajánlatokat.
Hasonló vásárlói aktivitásról számol be a Reacty és a Shoptet közös kutatása. Ennek eredményei szerint sokan vásárolnak olyan terméket is akár az akciós időszakban (vagyis akár a Black Friday-t megelőző hetekben is), melyre valójában nincs szükségük. Ugyanakkor a vásárlókat mégis jellemzi egyfajta tudatosság. Ezt a felmérés eredménye szerint abból látni, hogy tízből hárman halasztanak el vásárlást a Black Friday-kor nyújtott kedvezmények reményében, és körülbelül ugyanennyien használják ki az akciókat a karácsonyi ajándékok megvásárlására.
A friss kutatás adatai alapján idén a felnőtt magyarok 45 százaléka, azaz majdnem minden második magyar tervez vásárolni a Black Friday időszakában.
Érdekes adat, hogy legfőképp a diákok (99 százalék) és a nyugdíjasok (96 százalék) ismerik ezeket az akciókat.
Az előzetes felmérések alapján idén is a ruházati termékeket keresik a magyar vásárlók a leginkább ezen a napon. Ezeket az elektronikai termékek és autós kiegészítők kategóriája követi, amely 2023-ban megelőzik a háztartási kisgépeket. Jelentős forgalmat hozhat még idén a háztartási cikkek és vegyiáruk vásárlása, valamint a háztartási kis- és nagygépek beszerzése is, különösen azért, mert sok vásárló több terméket is választ az akciós termékek közül, több kategóriából is. A Reacty felmérése hozzáteszi: szolgáltatás vásárlását a vásárolni tervezők fele (54 százalék) fontolgatja Black Friday akcióban. Elsősorban szállásfoglaláshoz (21 százalék) szeretnék kihasználni a várt kedvezményeket.
A két ismertetett felmérés eredményei egybevágnak a tekintetben, hogy mennyit terveznek a magyarok idén költeni a Black Friday napján. Eszerint a vásárlást tervezők több mint fele 30 és 100 ezer forint közötti összeg költését tervezi, míg a felhasználók közel egyötöde ennél is többet, százezer és kétszázhúszezer forint közötti összeget szán vásárlásra.
A Reacty kutatási adatai szerint idén
az átlagos költési összeg 43 ezer forint lesz vásárlónként ezen a napon, ez némi emelkedést mutat a tavalyi 41 ezer forintos átlagos költési összeghez képest.
Kiderült az is, hogy a férfiak valamivel magasabb összegben gondolkodnak, akár 50 ezer forintot is elérhet az átlagos költésük, ami abból adódik, hogy többen terveznek magasabb, akár 100 ezer forintot meghaladó összeget költeni, mint a nők.
A felmérés ugyanakkor rávilágít néhány érdekességre. Eszerint a magyarok valójában sokkal tudatosabban vásárolnak, mint azt gondolják magukról. A magyarok fele (51 százalék) egyértelműen úgy gondolja, hogy mindenki vásárol az akciók miatt, pedig sokszor nincs rá szüksége, a valóságban pedig jelentősen kevesebben tesznek így. Tízből négyen (43 százalék) nem tartják elég nagynak a kedvezményeket és csak a felnőttek ötöde (19 százalék) vásárol szinte mindig ilyenkor.
Bárhogy is, a vásárlást tervezőknek nem pusztán a Black Friday időszakában, hanem egyébként is érdemes szem előtt tartaniuk a Gazdasági Versenyhivatal tanácsait a biztonságos és tudatos vásárláshoz.