A Black Friday az Egyesült Államokban egyértelműen a hagyományos kiskereskedelem „ünnepe", annak ellenére hogy nem is ez szokott lenni a legerősebb fogyasztási nap, hanem a szenteste előtti utolsó szombat. Európában, így itthon is a Black Friday nagyon erősen összekapcsolódott az online kiskereskedelemmel. A webáruházak itthon a teljes éves forgalmuk 12-15 százalékát érhetik el, van olyan cég, amelynél a vásárlási intenzitás ilyenkor a tízszeresére ugrik. A boltok 80-90 százaléka tart ebben az időszakban „fekete" akciókat.
Ennek megfelelően egyre nagyobb a november hónapban a média zaj és annyi ajánlatot tesznek a kiskereskedők, hogy a fogyasztók figyelme túlságosan megoszlik. A kétezres évek közepén az Egyesült Államokban megfigyelték, hogy a Black Friday-t követő hétfőn jelentősen megnő az online vásárlási aktivitás, ami annak köszönhető, hogy sokan lecsúsztak a pénteki ajánlatokról, viszont a kiszemelt terméket nagyon szeretnék megvásárolni. Így megrendelték (nem feltétlenül kedvezményesen) egy-egy webáruházból. Ennek hatására az online áruházak a Black Friday akcióikat egyszerűen kiemelték a média hangzavarból és átterelték az „elcsendesedett" napokra, megteremtve ezzel a Cyber Monday-t. (Ezzel a technikával itthon is előszeretettel élnek a webáruházak, előre hozzák a jeles napot egy héttel, vagy egyszerűen egész héten fekete akciókat tartanak.)
Félreértés ne essék, valós számításokon alapul Cyber Monday, tehát nem csak egy marketing fogásról volt szó. Ám mára a tengerentúli kiskereskedelemben ez is egy tervezett, fogyasztást ösztönző nappá vált.
Magyarországon korábban az október és a december volt igazán erős a kiskereskedelem számára. Az október az őszi ruházati szezon miatt, a december pedig a karácsony miatt. A november azonban beleolvadt a statisztikai folyamba. Csak a kétezres évek közepétől, amikor a kiskereskedők elkezdték széthúzni a karácsonyi szezont kezdett el erősödni novemberben a vásárlási hajlandóság. Ennek köszönhetően honosodott meg itthon is a Black Friday és a jeles nap analógiájára minden fogyasztást ösztönző marketing akció – például kupon, vagy a már említett Cyber Monday. Sőt ma már van szinglik napja is, amely november 11-ére esik. Érdekessége, hogy ez nem az Egyesült Államokból, hanem Kínából ered.
Harminc évvel ezelőtt a nankingi egyetem egyik kollégiumi szobájában négy egyedülálló fiatal megállapodást kötött: elegük van a szerelmesek ünnepléséből, ideje lenne a szingliket is elismerni. Kiválasztották a naptárban november 11-ét (a kínaiak imádják a számmisztikát), mondván az egyesek a magányosságot jelentik, és egyfajta anti-Valentin-napként ünnepelni kezdték. (Nem mellesleg itthon ez a nap Újbudán a kerület napjaként van számon tartva, ugyancsak valamiféle számmisztikai logika alapján.) Az eleinte nőtlenek napjaként ismert eseményen az egyedülállók magukat lepték meg valami aprósággal. Az ötlet rendkívül népszerű lett az egyetemen, majd más kínai felsőoktatási intézményekben is. A kereskedelem hamarosan ráébredt, hogy a nők fogékonyabb közönség, így az eseményt átnevezték szinglik napjára, és elkezdődött a csokoládétól a háztartási cikkekig a minden termékre kiterjedő leárazás, amelyben végzettségre tekintet nélkül bárki részesülhet. A történet iróniája, hogy a korábban az egyedüllétet ünneplő nap mára Kína legkedveltebb házasságkötési időszakává lépett elő, hiszen a dátum szimbóluma szerint a két egyes egy pár, a két pár pedig már társaság.
A dolog pikantériája – nem mellesleg -, hogy a kutatások szerint itthon a Black Friday gyűjtőnéven emlegetett kiskereskedelmi akciókra elsősorban a férfiak fogékonyabbak és elsősorban a műszaki cikkek iránt érdeklődnek. A nők is szívesen vesznek részt a „játékban", de az érdeklődési körük sokkal szerteágazóbb.
„A cikket támogatta a Black November szervezője, a Media Markt."