A vállalat 2023 végén is felmérte a magyar lakosság egészséges táplálkozáshoz és húsfogyasztáshoz való hozzáállását, megismételve az ugyanilyen témájú 2022-es reprezentatív kutatást. A kutatási eredmények szerint azok között, akik saját bevallásuk szerint nagy hangsúlyt fektetnek az egészséges étkezésre, egy év alatt 5 százalékkal erősödött a vörös húsokkal szembeni kritikusabb hozzáállás, és szinte nincs olyan magyar, aki ne hallott volna a növényi alapú termékekről.
2022-ben a válaszadók 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy lemondana legalább egyfajta állati eredetű élelmiszerről vagy hústermékről. Egy évre rá 58 százalékra nőtt a lakosság erre vonatkozó hajlandósága, ami különösen a feldolgozott húskészítményeket és a vörös húsokat érintette. A kiegyensúlyozott táplálkozásra nagyobb hangsúlyt fektetők körében 23 százalékról 28 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik úgy vélik, a vörös húsok fogyasztásának csökkentése vagy elhagyása kulcsa lehet az egészséges táplálkozásnak.
Az egészséges táplálkozás szempontjából a lakosság többsége még mindig a zöldség- és gyümölcsfogyasztást tartja a leglényegesebbnek, sőt, ez az arány 64 százalékról 68 százalékra nőtt.
Ezt követi a cukor elhagyása vagy csökkentése, valamint a tartósítószerek és színezékek kerülése, melyeket a korábbi eredményekhez képest még többen tartanak fontosnak.
Hasonlóan alakult a rostdús élelmiszerek megítélése is, amit már 2022-ben is az egészséges táplálkozás egyik alappillérének tartottak a válaszadók (47 százalék), 2023 végén pedig 6 százalékkal többen gondolták ugyanezt.
A válaszok alapján egyre nő az egészséges táplálkozásra irányuló tudatosság, és tízből három ember tart valamilyen speciális, 10 százalék pedig valamilyen hús vagy állati eredetű élelmiszer csökentésével járó étrendet; ez némileg magasabb a tavalyi aránynál. Érdekesség, hogy a húsmentes napok tartása kapcsán az egészségügyi érvek súlya a korábbi 12 százalékról 18 százalékra nőtt.
Sárga Diána, a Nestlé Hungária dietetikusa szerint: „Jó látni, hogy a magyar lakosság nyitottabb a hús- vagy egyéb állati eredetű termékek csökkentésére, hiszen egészségünk szempontjából kiemelt fontosságú, hogy az étrendünkben a növényi alapú élelmiszerek legyenek nagyobb arányban. Ezek fogyasztásával ráadásul nemcsak a szervezetünkre, hanem a környezetünkre is pozitív hatást gyakorolhatunk." – mondta el a szakember.
A legfrissebb tanulmányok szerint az állati eredetű termékek kiváltása növényi alternatívákkal jelentősen csökkenti az adott termékhez köthető kibocsátás, földhasználat és vízfogyasztás mértékét, illetőleg egyes termékeknél a környezetterhelés mértékét. A Nestlé Garden Gourmet vegetáriánus és vegán termékeinek előállítása során több módon is igyekszik környezeti lábnyomát csökkenten.
A kutatásból is látszik, hogy nagy azoknak az aránya, akik csökkentenék az állati eredetű termékek fogyasztását, azonban nem szeretnék teljesen elhagyni azokat.
Emellett azt is látjuk, hogy 2022-höz képest 85 százalékról 90 százalékra változott azoknak az aránya, akik hallottak már a növényi alapú termékekről" – összegezte Sárga Diána.
Ahogy arról az Origo beszámolt, a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata, a Nestlé az elmúlt években tovább erősítette Magyarországi jelenlétét. 2023-ban a büki üzemükben hajtottak végre jelentős kapacitásnövelő beruházásokat.