A cég honlapján részben a húszi terroristák támadásai miatt a Vörös-tengeren kialakult romló helyzettel és az észak-európai kikötőket sújtó rossz időjárással összefüggő fennakadásokkal indokolta figyelmeztetését.
A Maersk valamennyi hajója, amely a Vörös-tengeren és az Ádeni-öblön haladt volna át, Afrika déli része, a Jóreménység-fok felé tesz kerülőt január eleje óta.
Észak-Európában pedig az ünnepi időszak és a kedvezőtlen időjárási viszonyok terminálbezárásokhoz, és a hajózás leállásához vezetett
- közölte a társaság.
A Reuters tudósítása szerint Vincent Clerk, a vállalat vezetője a davosi Világgazdasági Fórum azt mondta, hogy az ellátási láncok akár néhány hónapra is megszakadhatnak, de
ez időszak akár ennél is hosszabb lehet, mert megjósolhatatlan, hogyan alakul a helyzet a Vörös-tengeren.
Clerk szerint nagyon aggasztó, hogy az általa a világkereskedelem legfontosabb kereskedelmi útvonalának nevezett Báb el-Mandeb tengerszoros "be van zárva", holott ott halad át az áruforgalom közel 20 százaléka.
Az Ovrsea fuvarszervező vállalkozás számításai szerint Afrika megkerülése a Jóreménység-foknál átlagosan 10-20 nappal meghosszabbítja és jóval meg is drágítja az Ázsia és Európa közötti hajóutat.
Ahogy az Origo összeállításában bemutatta, a Vörös-tengeren kialakult, háborúközeli helyzet óriási csapást jelent a világkereskedelemre, illetve az európai vállalatok ellátására. Nem pusztán arról van szó, hogy autógyárak állnak le a termeléssel hosszabb-rövidebb időre.
A kontinensen arra kell felkészülni, hogy egyes termékekből a következő hetekben, hónapokban akár átmeneti áruhiány is kialakulhat.
A brit Tesco, a Sainsbiry's, illetve a Marks & Spencer vállalatok vezetői mind arról nyilatkoztak, hogy bár katasztrófára nem, de késedelmes beérkezésekre, sőt, egyes élelmiszer-jellegű cikkek átmeneti készlethiányára számítanak.