Újabb, minden eddiginél korábbi dátumot adtak meg a Budapest–Belgrád vasútvonal befejezéséről.
Aleksandar Vucic szerb elnök a kínai China Global Television Network (CGTN) műsorszolgáltatónak adott interjújában elmondta, hogy Szerbia 2024 végére elkészül a több mint 180 kilométeres Belgrád-Szabadka vasútvonal építésével, majd úgy fogalmazott, hogy
bízunk benne, hogy magyar barátaink 2025 végéig vagy 2026 február–márciusára végeznek a magyar oldalon,
így össze tudják kapcsolni Belgrádot Budapesttel és Béccsel". Ezek szerint legkésőbb 2026 február-márciusára lezárulhat a beruházás, azaz az eddig ismert időpontnál korábban.
A projekt alapkövét 2021 októberében rakták le, értéke mintegy 1,7 milliárd euró - emeli ki a Világgazdaság.
A Budapest–Belgrád magyar szakasza, a 150-es vonal teljes felújítása azt jelentené, hogy a szerb és a magyar főváros közötti távolság leküzdése 2 óra 40 perc alatt lehetséges lesz. Belföldön a távolsági vonatok egy órával rövidebb idő alatt tehetik majd meg az utat a magyar főváros és Kelebia között, illetve a budapesti elővárosi utasok is akár húszperces menetidő-csökkenéssel számolhatnak Kunszentmiklós–Tassig.
Ugyanakkor a Budapest–Belgrád elsődleges jelentősége nem a személyszállítás, hanem a cargo üzletág.
A fejlesztés Pireusz kikötőjéből teremt majd magas színvonalú, közvetlen összeköttetést az ázsiai áruk szállításához. A beruházással a jövőben Magyarország kínálja majd a leggyorsabb szállítási útvonalat a görögországi kikötők érintésével a Távol-Kelet és Nyugat-Európa között. A Kínából eredő áruforgalom, amely eddig különféle módokon zajlott, alapvetően leegyszerűsödik, hiszen a tengeri kikötőig hajókon szállított áru a jövőben vasúton érkezik Európába.
A projekt stratégiai fontosságú mind Magyarország, mind Szerbia számára, mivel része az egységes európai vasúthálózatnak (TEN-T) és az X folyosónak.