A Magyar Posta jogszabályi kötelezettsége kizárólag az, hogy a küldeményeket a címzettekhez eljuttassa. Az elmúlt hetekben a sajtóban és a közösségi médiában megjelent hamis állításokra és támadásokra reagálva a Magyar Posta elhatárolódik a „kamu csomagok” néven elhíresült csomagok tartalmával kapcsolatosan a társaságot érő vádaktól.
A Magyar Posta Zrt. nem webáruház, hanem kézbesítési szolgáltató, így a megrendelt csomagok tartalmáról nincs és nem is lehet információja. A megrendelt csomagok tartalmának ellenőrzése kizárólag a megrendelő joga és felelőssége, akinek lehetősége van az átvételt megtagadni - írja közleményében a Magyar Posta.
A tapasztalt jelenség elkerülése érdekében a posta továbbra is
azt javasolja a webáruházakból rendelő fogyasztóknak, hogy a rendelés során mindig győződjenek meg arról, hogy megbízható webáruházból rendelnek-e. Olyan csomagért pedig, amit nem rendeltek meg, értelemszerűen ne fizessenek.
A webáruház hitelességének ellenőrzésére érdemes átolvasni az eladó értékelését, az adott webáruház Általános Szerződési Feltételeit, Gyakran Ismételt Kérdéseit, különösen a reklamációra, visszaküldésre vonatkozó fejezeteket.
Amennyiben mindezek ellenére valaki „kamu csomagot” kap, a rendőrséghez vagy a fogyasztóvédelemhez szükséges fordulni.
A társaság néhány napja már közzétett hasonló felhívást. Mint a Világgazdaság megírta, ez az átveréshullám arról szól, hogy a címzett nem is rendelt semmit, de mégis kap utánvétes csomagot, amit átvesz, ezzel akár több tízezer forintos kárt is szenvedhet.
A másik verzió, hogy nem azt kapja, amit rendelt.
A csomagok rendszerint Ázsiából érkeznek, rajtuk pedig nagyon sokszor a gyanúsnak tartott FAN-logó látható, amit a futárok már jól ismernek. Éppen ezért gyakran szólnak is a vevőknek, hogy utasítsák el a kézbesítést.
Ezzel a módszerrel sokszor idős embereket vernek át, akik gyakran azt hiszik, hogy a gyerekeik rendeltek nekik valamit, ezért kifizetik és átveszik a termékeket. Miután azonban átvették és kifizették a küldeményt, akkor nem nagyon lehet már mit kezdeni a kamucsomagokkal, ebben az esetben is az javasolható, hogy a rendőrséghez vagy a fogyasztóvédelemhez érdemes fordulni.