A kivitelező SDD Konzorcium elkészült az M85-ös gyorsforgalmi út zárószakaszán, Sopron mellett megépült alagúttal. A konzorcium egy 780 méteres alagútpárt – alagutanként két-két sávval – épített meg a Fertőrákos csomópont és a soproni országhatár közötti 4,2 kilométeres szakaszon.
A szakembereknek az elmúlt időszakban az alagút működtetéséhez szükséges eszközrendszer elkészítése adott jelentős feladatokat. Elhelyezték a végleges világítási testeket, az aktív prizmákat, továbbá megtörtént a vészátjárók speciális kapuzata beépítése és bekötése.
Az alagútban emellett segélykérő fülkéket is létesítettek. Az ezekhez tartozó elektromos elosztó szekrények élesre állítását, valamint a fülkék speciális ajtajának beszerelését is elvégezték.
A készre jelentésig mindezeken túl megtörtént a beépített forgalomtechnikai és vezérléstechnikai elemek éles tesztelése. Az alagútirányításért felelős szoftver, a SCADA felélesztése és a rendszerelemek komplex üzempróbája is lezajlott.
Július 1-én sikeresen lezárult a műszaki átadás-átvétel, amely után elindulhatott a próbaüzem, ami nagyjából 4-5 hónapot vesz igénybe, a forgalomba helyezés pedig decemberben várható.
A tesztelés során az úgynevezett forgalomirányítási mátrixnak megfelelően összesen 122 féle forgalmi üzemállapotot modelleznek le: vagyis olyan egyedi forgalmi helyzetekben próbálják ki az alagutat mint a torlódás, a baleset, a sávzárás, a sebességcsökkentés, a túlméretes jármű érkezése, a gyalogos megjelenése az alagútban, az energiakiesés vagy a tűzeset.
A próbaüzem során a katasztrófavédelem szimulációs gyakorlatozására is sor kerül az alagút biztonsági tisztjének bevonásával.
Az alagút irányítási rendszere egy komplex egész, a kialakított érzékelő- és irányítási rendszer, forgalomszabályzó automatika pedig eléri a nyugati szomszédjaink alagútjainak működési szintjét, sőt, egyes esetekben még felül is múlja azt.
Kerékgyártó Attila projektvezető a Magyar Építőknek a próbaüzem első hónapjának tapasztalatait úgy összegezte, hogy a rendszer finomhangolása jó úton jár. Az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gyorsan és hatékonyan sajátítja el a bonyolult és összetett mechanizmus működtetését; a jelenlévő segélyszolgálatok tudatosan és célirányosan vizsgálják az alagút komplett irányítástechnikáját.
A több hónapos próbaüzem sikeres lezárása után, a működési engedély és a forgalomba helyezési engedély birtokában a közlekedők az év végével használatba vehetik az M85 gyorsforgalmi út új szakaszát,
beleértve a 780 méteres Bécsi-dombi alagútpárt is.
Mindezek mellett folytatódik a magyarországi közúthálózat fejlesztése, ugyanis ahogy az Origo beszámolt róla, négy vármegyében vehetik kezdetüket új, valamint meglévő utak fejlesztéséhez kapcsolódó tervezési munkálatok.