Július óta minden italgyártó cégnek kötelezővé tették, hogy olyan palackozott üdítőket gyártsanak, amelyek tetején palackhoz rögzített kupak van. A rendelet azt is előírja, hogy minden palacknak (3 literes kiszerelésig) kupakkal kell rendelkeznie, amik felnyitás után is rajta maradnak.
A rögzített megoldás lényege ugyanis éppen az, hogy a kupak és a palack egyben maradjon, együtt legyen összegyűjthető.
A rendelet célja, hogy 2030-ra minden műanyagtermék könnyen újrahasznosíthatóvá váljon, ugyanis évente körülbelül 359 millió tonna műanyagot állítanak elő világszerte, amiből 4,8-12,7 millió tonna végül az óceánba kerül.
Ráadásul az Európai Bizottság azt is megállapította, hogy az elhagyott, eldobott műanyagkupakok teszik ki a strandokon lévő szemét négy százalékát.
A rendelet bevezetését számos nagy italgyártó cég határozottan ellenezte, köztük
Azzal érveltek, hogy a rögzített kupakok miatt nemcsak a termékek előállításának költségei fognak megnőni, hanem a műanyag szemét mennyisége is növekedni fog, mivel a rögzítéshez is azt használnak.
Az UNESDA Soft Drinks, ami Európa italgyártó cégeit képviseli, egy kutatást végzett, amelyből az derült ki, hogy a rögzített kupakok évente 50 és 200 ezer tonna további műanyag felhasználást is eredményezhetik.
- írja DailyMail.
Annak ellenére, hogy eleinte a Coca Cola is ellenezte a rendelet bevezetését, a Hulladékmentes Világ stratégiája részeként már jóval a rendelet előtt palackhoz rögzített kupakkal látta el üdítőitalait.
A nagyobb cégek csak a határidőt betartva tették ugyanezt. Emiatt a legtöbb vásárlót sikerült megtéveszteniük azzal, hogy az üdítők előállítása teljesen környezetbarát. Termékeikre pedig az újrahasznosítható matricát ragasztják, ami szintén átverés.
Mivel a „100%-ban újrahasznosított” állítások nem vonatkoznak a palack minden részére, hiszen a kupakok és a címkék szinte sosem újrahasznosított anyagból készülnek.
Ahogy a cégek, úgy a vásárlók is felháborodtak az EU döntésén, ugyanis a rögzített kupakok megnehezítik, hogy kényelmesen lehessen inni az üdítőket, mivel azok gyakran nem hajlanak hátra teljesen, így perceket kell azzal tölteniük a vásárlóknak, hogy helyükre igazítsák.
Sőt, ugyanez igaz a kupakok visszatekerésére is, a műanyag illesztés miatt, ha visszazárnánk az üdítős üvegeke, akkor azok legtöbbször nem illeszkednek a palack szájához, így ezzel is csak bonyolultabb lesz az üdítők lezárása.
Emellett pedig vannak olyan vásárlók is, akik egyszerűen csak letépik a rögzített kupakot, majd azt a szemetesbe dobják. Már, ha tudják: elégerősek,vagy legalábbis ügyesek. A legtöbb embernek azonban a bosszankodás marad, miután az italnak, amit isznak, legyen az víz, vagy cukros üdítő (nyilván utóbbi sokkal rosszabb) a jelentős része a nyakukban landol.