Olcsó és gyors legyen – így foglalhatók annak a kutatásnak a májusban publikált eredményei, melyben azt vizsgálták, milyen elvárásai vannak a 18-79 éveseknek online vásárlás esetén a csomagküldő cégekkel szemben. Ez persze csak a szolgáltatásoknak az az oldala, amikor a csomagszállítást a futárcég a kereskedő megbízásából végzi, hogy a rendelt terméket eljuttassa a vevőhöz. Tavasszal vélhetően még senki nem számított arra, hogy nyár végén – főként egy kínai hátterű online kereskedőnek köszönhetően – az egyik legnagyobb magyarországi csomagküldő átmenetileg meg is roggyan a beáramló küldemények mennyisége alatt. Ettől az átmeneti zavartól a hazai futárcéges piac persze nem áll le, továbbra is rengetegen veszik igénybe a csomagküldő szolgáltatásokat. Ezeket érdemes tudni a népszerű szolgáltatásokról.
Ha magánszemélyként, azaz lakossági felhasználóként vennénk igénybe csomagküldő szolgáltatását, nagyon hamar szembesülünk azzal, hogy a csomagküldés meglepően sokrétű műfaj. A futárcégek rengeteg szempontot vesznek figyelembe a küldemények szállításakor:
Ráadásul a magyar piacon rengeteg csomagküldő cég kínál szolgáltatást, a vállalatok persze akár levélküldeményeket, fontos iratokat is szállítanak. A Magyar Postához tartozó MPL, a GLS, az Express One, a DPD, a Packeta/Foxpost, a Sprinter, a DHL – csak hogy a legismertebbeket említsük, de mellettük számos kisebb cég is működik, például Budapestre és az agglomerációra kiterjedő lefedettséggel. Ráadásul a szolgáltatások alapvonásai mellett szinte mindegyik cégnek megvan a maga erőssége.
A szolgáltatók közötti választásban éppúgy szerepet játszhat a márka iránti személyes szimpátia, ahogy az esetleges korábbi tapasztalatok, és a szolgáltatások árai.
A közúti fuvarozás árai egyébként az idei év második negyedévének értékelése szerint várhatóan tovább emelkednek, és ez alól nem maradnak ki a csomagküldő cégek árai sem. A szolgáltatásokra ettől függetlenül persze szükség van, s bár a csomagküldők szolgáltatásai nem mindig hasonlíthatók össze teljesen direkt módon, néhány általános szemponttal segítünk a csomagküldő választásában azokra az esetekre, amikor belföldön kell csomagot küldenünk.
Ha küldeményünket nem a klasszikus postai csomagfeladással juttatnánk el a címzetthez, egészen biztosan online fogjuk előkészíteni a feladást. Ehhez a szolgáltatók honlapjait kell használnunk. Ezek többsége nagyon egyszerű, mindössze néhány lépést kell végrehajtanunk a feladáshoz.
A Magyar Posta MPL szolgáltatása például nyolc lépésben végigvisz a folyamaton, melynek során online címkitöltőt is használhatunk, de azt nem is kell kinyomtatunk, mert a posta megteszi helyettünk. Így ez a szolgáltatás nagyon kényelmes akkor, ha MPL csomagautomatán keresztül adjuk fel a küldeményünket. Szintén hasonlóan kényelmes a Foxpost honlapja, amelyre érdemes regisztrálni, akkor is, ha automatából automatába, és akkor is, ha házhoz kézbesítéssel küldenénk a csomagot.
A DPD honlapja ezekhez képest talán kevésbé átlátható elsőre. A cég magánszemélyeknek akár 20 kg-os súlyig eseti jelleggel is kínál szolgáltatást, sőt, mindez applikációból is vezérelhető, mint a Foxpost-nál, üzleti partnerek alighanem gyakrabban látogatják az oldalt.
Talán a legtöbb odafigyelést a UPS honlapja kéri a csomagküldő szolgáltatást igénybe venni kívánótól: intuitívnak nemigen lehet nevezni, és a regisztrációs folyamat is sok kattintással jár, melynek során időként még angol nyelvű szöveggel is találkozhatunk, a honlap ugyanis csak részben honosított.
Az osztrák posta érdekeltségébe tartozó Express One is kínál eseti csomagküldési lehetőséget. Az eBox nevű szolgáltatásukhoz regisztrálni kell, és felhasználóként létrehozni a csomagot. A létrehozást követő munkanap a futár a megadott címen felveszi küldeményünket, a szolgáltatás díját készpénzben és bankkártyával is fizethetjük ekkor. A honlap átlátható, használata magától értetődő.
Hasonló mondható el a DHL Magyaroszág honlapjáról, melyen a csomagfeladás megkezdésekor válik szét az, hogy a feladás magánszemélyként vagy üzleti vállalkozásként történik.
A Packeta – mely a közelmúltban magába olvasztotta a Foxpostot – elsősorban az applikációját ajánlja a magánszemély általi csomagfeladáshoz. A vállalat most már nem csak csomagátvevő ponton, hanem automatában is Z-Box csomagautomatában is biztosítja a feladást, ezen a módon akár Csehországba, akár Szlovákiába is indíthatunk küldeményt.
A hazai csomagküldő piac egyik legnagyobb szereplője a GLS. A cég háztól-házig szolgáltatást kínál még a regisztrációval nem rendelkező ügyfeleknek is, vagyis a futár kimegy a feladási címre a csomagért. Internetes csomagfeladási felületük használata egyszerű, egyértelmű.
Magyarországon is jelen van a TNT Express, mely a FedEx égisze alatt működik. Fontos - és ezt tükrözi honlapjuk is -, hogy elsősorban cégeknek kínálnak üzleti jellegű csomagküldő szolgáltatásokat. Így például regisztráció nélkül nem is lehet szolgáltatásaikat igényelni.
Azt, hogy melyik céget válasszuk, alapvetően befolyásolhatja az, hogy címzettünk milyen módon, hol tudja átvenni a csomagot. Budapesten és a nagyobb városokban ez talán kevésbé jelentős kérdés, ám kisebb településeken számít, hogy szállít-e az adott cég házhoz, vagy olyan automatába illetve csomagpontra, ahol a címzettnek akár több munkanapja is van arra, hogy átvegye a csomagot.
A nagy magyarországi csomagküldők szinte mindegyike szállít házhoz és automatába is, a futárcégek egy része ugyanis szerződésben áll más szolgáltatók automatáinak használatára. De egyre népszerűbbek a postai csomagpontos átvételek is: a Magyar Postának erre külön pontjai állnak rendelkezésre, de
országszerte elérhetők a Pick Pack Pontok is, ezekre az átvételi pontokra nagyjából 1400 hazai webáruháznak nyílik lehetősége szállítani.
Az országos hálózat egyébként a Sprinter Kft.-hez köthető, az 1997-ben indult cég eredetileg szakkönyv-szállítással foglalkozott, manapság viszont a kiscsomag-szállítási piac egyik fontos szereplője.
Az MPL csomagautomatás szállítás esetén akár postahelyen való maradás is kérhető, a Foxpost és a Sprinter némileg magasabb díjért házhoz viszi a csomagot - utóbbinál viszont nincs automatás kiszállítás. A TNT-nél nincs csomagpontos szállítás, a GLS, MPL és a DPD pedig olcsóbban szállít csomagpontra, mint házhoz, ahogy a Foxpost is automatába. Ezért ezeket a szolgáltatásokat nem lehet közvetlenül összehasonlítani.
Cikkünk nem ért véget! Lapozzon a következő oldalra!
Ahová nem lehet feladni csomagokat
Bár az utóbbi években inkább a csomagküldő cégek szolgáltatásainak bővülését szokhattuk meg, továbbra is van néhány olyan speciális eset, amikor a futárszolgálatok akár nemet is mondhatnak igényünkre. Míg a legtöbb cég vállalja akár túlméretes szállítmányok (pl. abroncsok) szállítását is, egyes csomagküldők nem szállítanak postafiók címre címzett csomagokat.
A csomagküldő cégeket emellett szigorú szabályok kötik: bizonyos veszélyes anyagokat, tárgyakat nem szállíthatnak. Vannak ugyanakkor olyan cikkek, amiknek szállítását vállalhatják és vállalják, de amennyiben az általunk feladni kívánt küldemény ilyen, úgy arról kötelesek vagyunk tájékoztatni a csomagküldőt.