Meglehetősen egyetértően fogalmaznak a híradások azzal a sztrájkkal kapcsolatban, melyet helyi idő szerint nem sokkal éjfél után indított több tízezer dokkmunkás az Egyesült Államok összesen mintegy 36 kikötőjében: a munkabeszüntetés "pusztító hatással" lehet az amerikai külkereskedelemre, tágabban pedig az egész világgazdaságra. Jelenleg is több százezer konténer vár berakodásra a legnagyobb kikötőkben, az autóipari szállítmányokról már nem is beszélve.
A határozatlan időre meghirdetett munkabeszüntetés óriási károkkal jár: a Container xChange konténerpiaci elemző és a JP Morgan úgy kalkulál, hogy a dokkmunkások sztrájkja naponta 1-5 milliárd dollár kiesést okozhat.
Az Oxford Economics pedig hozzáteszi, hogy egy elhúzódó sztrájk hatásai akár 100.000 munkahelyet érinthetnek, és
az USA gazdasági aktivitását akár 4,5-7,5 milliárd dollárral is visszavethetik minden egyes további hét után.
Ezzel a dokkmunkások sztrájkja alighanem a valaha történt legköltségesebb munkabeszüntetéssé válik a világon.
A mintegy 45.000 dokkmunkást tömörítő szakszervezet már hetek óta fenyegetőzik az akcióval. A dolgozók magasabb bért követelnek, valamint tömegesen tartanak attól, hogy a kikötőkben is megjelenő, egyre fejlettebb technikai megoldások élükön az automatizációval, veszélybe sodorják állásukat, így pénzkereseti lehetőségüket.
A sztrájk első napján a kikötőkben forgatott videó:
Az amerikai hajózási társaságokat, kikötői ügynökségeket és konténerterminálokat üzemeltető cégeket tömörítő képviseleti szervezet, az USMX és a szakszervezet vitájának középpontjában egy hat évre megkötött, nagyjából 25 ezer munkást érintő keretszerződés áll. A szerződés nemrég lejárt, ám az ebből fakadó következmények több részletében nem tudtak a felek a munkások által adott határidő lejárta előtt megállapodni. Így a bérezésen túl továbbra is vita van egyes nyugdíjazási kérdéseket, illetve az egészségügyi szolgáltatásokra jogosultságot illetően.
Többen arra számítottak, hogy Washington mostanra beavatkozik a patthelyzet feloldása érdekében, hiszen a sztrájk nemcsak a teherkikötőket bénítja meg, hanem napról napra növeli a károk mértékét, de a szövetségi adminisztráció egyelőre nem tett erre vonatkozó bejelentést.
A sztrájkolók ugyanakkor kivételt tesznek egyes áruféleségekkel. Az ömlesztettáru-szállítmányok, valamint az energetikai ellátáshoz szükséges szállítmányok kezelését elvégzik, illetve ezeket a küldeményeket átengedik.
Egyes híradások ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy bizonyos áruféleségekből hiány lehet hamarosan.