Vegyesvállalati formában akar kiépíteni és működtetni az Exxon Mobil, a Chevron, a Royal Dutch Shell és a ConocoPhillips egy olyan gyorsreagálású rendszert, amely szükség esetén akár napi 100 ezer hordó kiömlő olajat képes befogni, illetve feltartóztatni akár az óceánok 10 ezer lábnyi (mintegy 3000 méternyi) mélységében is. A BP Deepwater Horizon olajkútja 5 ezer lábnyi mélységből szennyezte el a Mexikói-öblöt napi 60 ezer hordó nyersolajjal.
A nem profitcélú együttműködésre a négy olajmulti összesen egymilliárd dollárt szánna. A részes cégek egyenlő arányban osztják meg a költségeket.
Világháborús méretű hajóhad takarítja a Mexikói-öblöt
Az új rendszer több olajbefogó hajót és felszín alatti olajbefogó berendezést foglalna magában, bármikor bevethető lesz és 24 órán belül lehet majd mobilizálni. A BP-t egyelőre nem kérték a csatlakozásra, de szintén használhatja a rendszert. A Mexikói-öbölben kialakult helyzeten azonban ez nem segít: a katasztrófa-elhárító rendszert másfél éven belül tervezik felállítani.
A BP sérült mélytengeri kútját két héten belül kezdhetik meg véglegesen lezárni. A kútból több százmillió liter nyersolaj ömlött a tengerbe az április 20-i fúrótorony-robbanás óta - ez lett az Egyesült Államok történetének egyik legsúlyosabb környezeti katasztrófája. A robbanás után becslések szerint 355-696 millió liter kőolaj ömlött a tengerbe.
A BP közlése szerint a kárelhárítás eddigi költsége már megközelíti a 4 milliárd dollárt. Az ABC szerdai tudósítása szerint már 5600 vízijármű vesz részt az öbölbeli takarításban, ennél nagyobb hajóhad korábban csak a második világháborúban, a szövetséges erők normandiai partraszállásakor gyűlt össze.