Tilos volt bármiféle elektronikus kütyüt vinnie magával annak az 56 túrázónak (30 férfi, 26 nő), akik a Utah Egyetem és Kansas Egyetem kutatóinak felkérésére négy-hat napot töltöttek Alaszka, Colorado, Maine és Washington állam vadregényes vidékein. A kísérleti alanyok közel fele a kirándulás előtt elvégzett tízkérdéses tesztből átlagosan 4,14 választ adott meg helyesen, míg azok, akik részt vettek a túrán, már 6,08 kérdésre tudtak válaszolni.
"Akár négy nap természetjárás, valamint a multimédiás eszközök, a modern technológia kerülése 50 százalékkal emeli a kreativitást és a problémamegoldó képességet" - összegezte az eredményeket a kutatást végző három pszichológus, David Strayer, Ruth Ann Atchley és Paul Atchley. Közös tanulmányukat az amerikai Tudományos Közkönyvtár PLOS ONE online folyóirata közölte.
Kutatásuk alapfeltevése az volt, hogy a modern technológia velejárói a hirtelen jelzések (telefoncsengés, villódzó internetes reklám, harsány televíziós reklám hangja, járművek jelzései stb.), amelyek nem pusztán felkeltik, hanem valósággal foglyul ejtik a figyelmünket, voltaképpen állandó vészhelyzetet imitálnak. Ezzel szemben a természet lágy hangjai, megnyugtató látványai segítenek helyrebillenteni az úgynevezett "feladat-végrehajtó" (angolul executive) figyelmi képességet, amely ahhoz szükséges, hogy képesek legyünk fontossági sorrendet felállítani a feladatok között, összpontosítani egy-egy probléma megoldására, és ne hagyjuk magunkat eltéríteni a kijelölt céltól.
A kutatók magukon próbáltak ki többféle kreativitást mérő kérdéssort 2010 májusában tett túrájuk során, majd a Magyarországon is ismert távoli asszociációs (RAT) tesztet végeztették el a kísérleti alanyokkal - fontos hozzátenni, hogy még a természetes környezetben, a civilizációba történő visszaindulás előtt. A kreatív és problémamegoldó teszt elvégzése ugyanis pontosan azt az agyterületet veszi igénybe (a prefrontális kérget), amelyet leginkább terhelnek a figyelmünket szüntelenül igénylő technikai-multimédiás eszközök.
"Azt igazoltuk, hogy komoly ára lehet annak, ha valaki non-stop a képernyőre tapad, de ezt egy többnapos kirándulás képes helyretenni" - mondta Strayer. A pszichológus arra az átfogó tanulmányra utalt, amely Generation M2 címmel jelent meg 2010-ben, és a 8-18 éves amerikai gyerekek médiafogyasztási szokásait szondázta. Ebből kiderül, hogy átlagosan naponta 7 órát és 38 percet fordítanak különféle médiaeszközökre (televízió, zenehallgatás, videojáték, internet, telefon, mozi stb.): azaz gyakorlatilag lenyomnak egy második műszakot digitálisan az iskola mellett. Emiatt nincs is idejük kimenni a természetbe.
Az eredményt már megelőlegezte az a 2007-es felmérés, amely szerint ötven év lankadatlan emelkedés után 1987, de különösen 1991 óta csökken az amerikai nemzeti parkok látogatószáma. Napjainkban már 18-25 százalékkal kevesebben indulnak neki a vadonnak, mint szüleik generációjából.
Ugyanezt a trendet figyelték meg a kutatók Japánban, míg a harmadik vizsgált országban, Spanyolországban stagnálást tapasztaltak - ezt szinte pozitívumként értékelték. Pedig, mint egy 2011-es vizsgálat alátámasztja, a zsenge életkorban dől el minden: minél több időt tölt a természetben egy gyerek, annál inkább érzi felnőttként is ezt a kikapcsolódás lehetséges módjának, és annál gyakrabban tér vissza túrázni, kempingezni.