A cégek igényeire szabott speciális irodai megoldásokkal nemcsak a havi bérleti díj, de egyéb járulékos költségek - így az eszközök beszerzésére és fenntartására, illetve a járulékos munkaerőre fordított pénzek - jelentős mértékben csökkenthetőek - tájékoztatta az [origo]-t Kalmár Zoltán, az Iroda.hu ügyvezető igazgatója.
Iroda néhány napra
Az úgynevezett virtuális iroda alapfeltétele egy magas presztízsű helyszínen fekvő, A kategóriás irodaépület, melynek címe roppant jól fest a névjegyen vagy a céges levélpapír fejlécén. A "bérlő" azonban valójában sohasem tartózkodik odabent - akár azért, mert nem tudna megfizetni egy valódi irodát, akár mert nincs is szüksége állandó területre.
A "bérbeadó" emellett továbbítja a postát, átirányítja (automatikusan vagy manuálisan) a telefonhívásokat, és kérésre titkárnőt biztosít. Ezek az alapszolgáltatások, de a lista sokféleképp bővíthető: van cég, amely még könyvelést és bérszámfejtést is kínál. A csomagok természetesen tetszés szerint variálhatók.
Megjegyzendő, az interneten számos olyan vállalkozást találni, amely ugyan virtuális irodaként reklámozza portékáját, ám valójában adminisztratív jellegű számítógépes szolgáltatásokat ajánl. Ilyenkor szó sincs egy jól csengő telephely címének használati jogáról, ami pedig az eredeti koncepció lényege.
A klasszikus virtuális iroda jellemző igénybe vevői egyfelől olyan külföldi társaságok, amelyeknek magyar címre van szükségük az itteni induláshoz, és a kezdeti időszakban, amíg fel nem épül a stáb, néhány munkatársuk számára nem lenne értelme több száz négyzetmétert bérelniük.
Másfelől jól jöhet budapesti címmel még nem rendelkező vidéki cégeknek, egyszemélyes magánvállalkozásoknak, sőt arra is volt már példa, hogy éppen lejárt bérleti szerződésű, saját székházat építő nagyvállalat folyamodott e megoldáshoz - mondta Kalmár Zoltán.
Zsebben marad 40 százalék
Tulajdonképpen egy továbbfejlesztett változat az instant vagy óradíjas iroda. Ez irodahelyiségek, tárgyalók bérbeadását jelenti oly módon, hogy az ügyfelek csak annyit fizetnek, amennyi időt valóban eltöltenek odabent. A helyiségek szinte azonnal költözhetőek, bútorozottak, és minden felszerelés rendelkezésre áll az azonnali munkavégzéshez.
Míg a hagyományos irodáknál a minimális bérleti időszak általában 3 éves, a legkisebb bérelhető terület pedig 300 négyzetméter, óradíjas szerződést köthető akár egy-két hétre is, egyetlen tárgyalóra (ezt a lehetőséget főleg utazó üzletemberek díjazzák). Emellett a kaució a szokásos három hónap helyett jobbára csak egy hónapos.
A szolgáltatási csomagok már említett sokszínűsége és variálhatósága miatt nehéz megbecsülni, hogy egy átlagos cég mennyit takaríthat meg a fenti megoldásokkal, de a szakértők általában a bérleti költségek 40-50 százalékos csökkenését szokták emlegetni.