Európában jelenleg 105 millió négyzetméternyi bruttó bérbeadható terület áll rendelkezésre a bevásárlóközpontokban. Ez csaknem kétszerese a tíz évvel ezelőtti 58 millió négyzetméteres adatnak - derül ki a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlan-tanácsadó European Shopping Centers című elemzéséből.
A már működő áruházak bővítését nem számítva, jövőre további 11,4 millió négyzetméternyi új terület nyílik - ez 38 százalékos növekedést jelent a 2007-es 8,3 millió négyzetméteres adathoz képest. A C&W elemzése rámutat, hogy ez lesz a harmadik egymást követő év, amikor az új bevásárlóközpont-fejlesztések rekordszintet érnek el.
A jövő év végére több mint 4,6 millió négyzetméternyi új pláza nyithatja meg a kapuit Oroszországban, elsősorban a vidéki régiókban. Ezzel a fejlesztéssel Oroszország az európai mezőny élén áll.
- Az oroszországi fejlesztések nagy része mögött olyan tekintélyes cégek állnak, mint a BV Development vagy a The Regions - mutatott rá Tim Gosling, a Cushman & Wakefield oroszországi irodájának kutatásvezetője. (Jelen van ugyanakkor a részben magyar érdekeltségű Trigránit is.)
Az ingatlanpiaci szakértő szerint Oroszországban a kiskereskedők részéről nagy az érdeklődés az újonnan nyíló bevásárlóközpontok iránt. A gyorsan növekvő jövedelmek hatására most a vidéki nagyvárosokban figyelhető meg az a fogyasztásnövekedés, amely néhány évvel ezelőtt Moszkvában kezdődött.
A plázanyitások listájának második helyén Lengyelország áll, ahol csaknem 1,5 millió négyzetméternyi új bevásárlóközpont nyílik egy év alatt - köztük olyan jelentős projektekkel, mint a Neinver nevű spanyol fejlesztő Galeria Malta központja (52 ezer négyzetméter) Poznanban vagy az Agora (25 ezer négyzetméter), amelyet a dán Braaten+Pedersen építtet Bytom-ban.
A plázaláz Európa fejlett országaiban is tart. John Strachan, a C& W globális kiskereskedelmi vezetője felhívta rá a figyelmet, hogy darabra is több új bevásárlóközpont nyílik jövőre Európában, mint korábban bármikor. A nyugat-európai piacokon sem állt le ugyanis a bővítés.
A magyarországi építkezésekről szólva Szabó Viktória, a C&W budapesti kiskereskedelmi üzletágának vezetője kifejtette, a bevásárlóközpont-fejlesztés második hullámában - 2009 és 2010 között - előreláthatólag 4-5 jelentős komplexum nyitja meg kapuit Budapesten.
A már működő óriásokkal szemben az újak esetében várhatóan jóval nagyobb szerepet kap a minőség, a különleges vonzerő és az átgondolt bérlői összetétel. A növekvő kínálat hatására a bevásárlóközpontok között tovább folytatódik a differenciálódás, tisztul a piac, és egyértelműen csökken az egyes központokra jutó vonzáskörzetek mérete.