Egy Li-2-es Budaörsön |
A kilencvenes években szintén megpróbáltak néhányan rendszeres belföldi járatot indítani, de az érdeklődés csekély volt, és a nem megfelelő repülőtéri helyzet miatt csak kevesen merték vállalni a szép, ámde nem nagy forgalommal kecsegtető szolgáltatást. A legutóbbi próbálkozás az Indicator Rt. nevéhez fűződik, akik egy szállodalánccal együttműködve indítottak járatot 2000-ben Budapest-Miskolc viszonylatában. A kezdeti szerény érdeklődés ellenére nem mondtak le a rendszeres belföldi légijárat indításáról - mondja Karakas Zoltán a részvénytársaság kereskedelmi igazgatója. Tervezik, hogy Debrecenbe, Keszthelyre és Sopronba is indítanak járatokat, L-410-es, 17-18 fős gépekkel. Az igazgató szerint csupán néhány adminisztrációs, technikai akadályt kell elhárítani, és megindulhatnak a gépek.
A rendszeres járatok helyett a többség inkább légitaxizással, sétarepültetéssel, pilótaképzéssel, mezőgazdasági repüléssel és más, levegőből végezhető feladatokkal foglalkozik. A légitaxikat leginkább a nagyobb cégek használják ki, vezetőik és munkatársaik értékes idejét próbálják így megspórolni. A gépek drága üzemidejét kevesen tudják megfizetni. Az olcsóbb üzemeltetésű kisgépek díja óránkénti 48 ezer forintnál kezdődik. A Budapesti szolgáltatók árai között nincs jelentős eltérés. A két megkérdezettnél, az Indicator Rt-nél és a Budapest Air Service-nél azonos típusú gép - egy Cessna-172-es - bérlésekor csupán 2 ezer forintos az eltérés.
Sárkánnyal és ballonnal a legolcsóbb
Ballonnal egy órára, már 15 ezer forintért fel lehet szállni, de csak kora reggel, vagy késő délután, megfelelő időjárás és szélirány esetén. Kényelmetlenséget az okozhat, hogy a leszállás nem esik egybe a felszállási hellyel, és az utast gyakran nehezen megközelíthető helyekről kell visszaszállítani a kiindulási pontra - mondja Ottó Balázs ballonos, aki szintén visszaesést tapasztalt a repülni vágyók számában. De ők nem is elsősorban ebből élnek, csupán jó lehetőség a repülésre, és működési költségeik egy részét is tudják így fedezni. Ballonozni érdekes módon inkább a hazai, az extrém sportok iránt érdeklődést mutató közönség szokott - mondta el a 30 éve repülő léggömbpilóta.
A ballonnal ellentétben a sárkányrepülő visszarepül oda, ahonnan elindult, és fél órás repülésre már 13 ezer forintért felvisz minket a vezető - természetesen csakis szélcsendes időben. Lehet választani Balaton fölé berepülést, földközeli "military programot", amikor a környező dombok fölött 20-30 méteres magasságban száguldozik az ezt igénylő utassal a pilóta, de akár Keszthelyig is elrepül azzal, aki kifizeti ezért a megfelelő árat. Szűcs Ferenc pilóta azonban nem túl bizakodó "egy nagy nihil" mondja az idei szezonra, miközben légycsapójával sípcsontját csapkodja beszélgetés közben, a felszállópálya melletti akácos árnyékában hevenyészve felállított - üres - padokon.
Pezsgő és virág az Aranypartra - helikopterrel
Az [origo] tudósítójának abban a szerencsében volt része, hogy felszállhatott - potyautasként - egy húsz perces sétarepülésre. Ezért külön köszönet illeti a pilótát, és azt az osztrák turistát, aki ukrán barátnőjének szerette volna megmutatni a Balatont felülről. Már az indulás izgalmasan alakult, amikor a csak ukránul beszélő hölgy a pilóta nagy rémületére a fékszárnyra lépve szállt be a gépbe. Szerencsére nem okozott jelentős kárt. A pár perces motormelegítés után végre nekilódult a hotel-alfa-viktor-echo-yenki azonosítóra hallgató gép. Enyhe turbulencia okozta gyomorliftezés, és néhány kör Siófok, Tihany és Füred makettjei fölött és el is repült a húsz perc. A tudósító nem jutott túl a felülről zöld bőrbevonatra hasonlító Balaton vizének látványán... |
A korábban kitúrt másik pilóta ugyanakkor amellett, hogy elismerte: nem megy úgy a bolt mint tavaly, vagy azelőtt, nem panaszkodott ennyire. Talán azért, mert a bérhelikopterrel végzett sétarepültetés mellett mezőgazdasági munkákat is vállal saját gépével - egy Kamovval -, és néha egy-egy érdekesebb fuvar is akad. Például, amikor pezsgőt és virágot kellett szállítania egy német úr barátnőjének a siófoki Aranypartra, kiváltva a közelben nyaraló magas rangú állami tisztviselők felháborodását, és az általuk követelt rendőri intézkedést, de megúszta - meséli nevetve.
A nem repülőtérhez kötött repülőeszközök előnye, hogy könnyebben elérhetők. A forgalmas utak mentén, nem egy esetben mezőgazdasági területen megtelepült helikopterek, sárkányrepülők és hőlégballonok a turisták szeme előtt működnek. Nem kell a parttól kilométerekre fekvő repülőtérig zarándokolni egy-egy repülésért, nem terhelik a felszállókat a repülőtéri költségek sem, igaz nincs is olyan infrastruktúra, ami egy repülőtéren megszokott. A kisgépes repültetők azonban a repülőtérhez kötődnek.
Szúnyogirtás, sétarepülés és égrefirka
Az évekkel ezelőtt roppant népszerű sétarepülési szolgáltatásnak azonban többek szerint leáldozott. A tavalyi sétarepülésekhez képest idén tizedannyi forgalmat sem bonyolítottak le, és a tavalyi év is harmadannyi utast hozott mint az azelőtti - mondja Bódis László az Aero Médiától. Ezért vállalkozása a hagyományos mezőgazdasági jellegű repülések mellett új szolgáltatások, például az "égrefirkálás" felé fordult. Ekkor megrendelésre ábrákat rajzolnak fel az égre - szívet, köröket, egyszerűbb szimbólumokat, többnyire reklámcélból.
A visszaesés okait a fizetőképes kereslet hiányában találja meg, szinte mindenki. Az itthoniak nem engedhetik meg maguknak, akárcsak a nosztalgiából a Balatonhoz utazó egyre kisebb mennyiségben érkező volt keletnémet sem. A Siófoki reptéren egy húsz perces repülés, szolgáltatótól függően 35 ezer forint körüli összegbe kerül.
A többiekkel ellentétben Vajda András a BPR Air Service vezetője elégedett az idei szezonnal. "Bevezető évnek szántuk, és ha nem is megy nagyon jól, sokkal rosszabbra számítottunk" - mondja. Vajdáék, amúgy vezetői tanácsadással is foglalkozó cége igyekszik értéknövelt szolgáltatásokat nyújtani a sétarepültetés terén. Igény szerint reptéri minibusszal hozzák-viszik az utasokat, a Maharttal megkötött megállapodásuknak köszönhetően kölcsönös engedményt nyújtanak egymás ügyfeleinek, sőt hajójegyekkel is megajándékozzák azt a kuncsaftot, aki egy-egy hosszabb körre fizet be. Vállalnak éjszakai repülést grillpartival, tervezik, hogy kihasználva a repülőtér utasforgalmi terminálját a nagy repülőterekhez hasonló szolgáltatásokat vezetnek be - show jelleggel.
A repülősök többsége igyekszik kibővíteni tevékenységi körét. Ki a repülés keretein belül, ki azon kívül. Jellemző, hogy a Zamárdinál székelő motoros sárkányrepülő kis gokartokat vásárolt, hogy legyen valami plusz a gyerekeknek, "amíg apuci repül", de lehet íjászkodni is - ősi magyar íjjal.
Mások légireklámozást, permetezést vállalnak. Szinte kivétel nélkül folytatnak pilótaképzést, vagy gyakorlórepültetést is a repülősök, bérben üzemeltetnek, vagy bérbe adnak - többnyire pilótával - gépeket. A cégeknek az állandó kuncsaftok jelentenek biztonságot. Végeznek vezetékellenőrzést, és jó üzlet a szúnyogirtás is a nagyvizek mentén. A többség azonban lelkesedésből csinálja. Egyes vállalkozások más tevékenységükből származó profitjukat forgatják bele a repülésbe csak a repülés öröméért. "Jobb egy percet repülni, mint egy órát beszélni róla" - mondják.
Ballai Vince