- Már 1998 előtt is felmerült a BM kettéválasztásának gondolata, hiszen a klasszikus belügyi feladatok a tíz évvel ezelőttihez képest mára jelentősen megváltoztak - jelentette ki Toller László, Pécs szocialista polgármestere. A rendészeti és az önkormányzati irányítás szétválasztása azonban egyéb szervezeti átalakításokat is igényelne: a helyhatóságokat felügyelő tárca hatáskörébe kellene rendelni - a jeleeleg a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztériumhoz tartozó - területfejlesztést is.
Támogatja a tárca szétválasztását a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) is. - Minden olyan megoldás üdvözlendő, amely az önkormányzati szféra felértékelődését idézi elő - mondta Dióssy László elnök. - Fel kell hívni azonban a figyelmet arra, hogy az elmúlt négy évben sem a szervezeti kérdések elégtelensége miatt volt kifogásolható a rendszer. Sokkal inkább a tevékenység színvonala hagy kívánnivalót maga után.
Amennyiben változik a struktúra, és új főhivatalt hoznak létre, ide kell telepíteni a választójogi reform és a regionális berendezkedés feladatát is.
Elképzelhető megoldásnak tartja a kettébontást Lamperth Mónika, a Baloldali Önkormányzatok Közösségének elnöke is. - Elsőként azonban nem a struktúrával, hanem a tartalommal kell foglalkozni. Másodlagos kérdés, hogy ezt milyen rendszerben valósítjuk meg - mondta.
- Érthető viszont, ha ez a gondolat most azért merült fel, mert a Fidesznek lelkiismeret-furdalása van amiatt, hogy nem foglalkozott eleget az önkormányzatokkal. Ez megalapozott lelkifurdalás - jelentette ki Lamperth Mónika. A helyhatóságok elhanyagolását mutatja egyébként az is, hogy a költségvetési egyeztetéseket telefonon folytatta le a szaktárca és pénzügyi vezetés. Látható tehát, hogy az önkormányzatoknak nincs megfelelő érdekképviselete a kormányzaton belül. Nem jelent azonban feltétlen garanciát a változásra az sem, ha egy tárcán belül egyesítik a most még háromhoz tartozó önkormányzati feladatokat. Jelenleg ugyanis a közigazgatás korszerűsítéséért a Miniszterelnöki Hivatal, az önkormányzati rendszer továbbfejlesztéséért és a finanszírozásért a BM, míg a vidék- és területfejlesztésért a földművelésügyi tárca a felelős.
- Ez a szándék a Fidesz központosító törekvéseire hívja fel a figyelmet - jelentette ki Kórodi Mária, az önkormányzati bizottság SZDSZ-es alelnöke. Az önkormányzati minisztérium külön működtetése azt a veszélyt hordozza, hogy jogosítványokat vonnak el a helyhatóságoktól. Veszélyes lehet a szétválasztás a politikai hatásgyakorlás miatt is. Ráadásul rendőr-minisztériumot hívnának életre, s éppen az a szándék szűnne meg, hogy a BM-ben a rendőri munka törvény-előkészítési és véleményezési tevékenységét civil kontrollnak vessék alá.
Emiatt vitatja a szándékot Perlaki Jenő fideszes honatya is. Az Európai Unióban sehol nincs példa arra, hogy rendőr-minisztérium működne, az utoljára a Szovjetunióban volt -mondta Perlaki Jenő. Hozzátette: a szétválás ellen szól az is, hogy a belügyi tárca mindkét feladatot megfelelően ellátja.
- Az uborkaszezon és a választások közeledte adhat magyarázatot az ilyentájt rendre visszatérő felvetésre - véli Kolláth György alkotmányjogász. Véleménye szerint a BM már mai is rendészeti minisztériumként működik, hiszen a tárca nem a belső ügyek - európai értelemben vett - minisztériuma.
- Elsőként a feladatot kell pontosan - szakmai és tudományos szempontok alapján - meghatározni, a szervezet kialakítása csak ezután történhet. A helyhatóságoknál például az önkormányzati törvény 1990-es megalkotása óta nem történt alapos feladat-felülvizsgálat. A tárca működésével kapcsolatos változtatáshoz szükséges vizsgálatokat sem végezte el senki, de az államháztartási reform véghezvitele ugyanolyan szükséges lenne a közigazgatásban is, ahogyan az más tárcák esetében már megtörtént.
Az alkotmányjogász szerint nem lebecsülendő a felvetésben tetten érhető politikai taktika sem. Sémákat, szervezeti ábrákat lehet készíteni - mondja -, ezek azonban szakmailag felszínesek, a mélyben pedig csak blöfföt találunk.
- Meggyőződésem, hogy alapos elemzés után kiderülne: a minisztérium jelenlegi tevékenységének 25-30 százaléka egyszerűen felesleges - állítja Kolláth. Példaként említette a határőrség és a rendőrség szükséges összevonását. Az önkormányzati és állami tűzoltóságok párhuzamosan végzik ugyanazt a feladatot, ugyanabból a forrásból, ami ugyancsak értelmetlen kettősség. Az sem világos, hogy a közigazgatási hivataloknak milyen szerepük lesz a jövőben - politikai szolgákra vagy profi hivatalnokokra van-e szüksége a kormánynak.
- A BM végrehajtja a rá vonatkozó törvényeket, jogszabályokat, politikai jellegű felvetésekre, elképzelésekre nem kíván reagálni - mondta Könyves Krisztina, a tárca szóvivője.