Új nyugdíj-nyilvántartási rendszer lehet hónapokon belül

Vágólapra másolva!
Az iratok nagy részének újrafeldolgozását már elvégezték az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóságon. A munkát ugyanazok az alvállalkozók fejezik be, mint akik elkezdték, de a közvetítőt lecserélték közben. A főigazgatóság szerint a csúszások miatt változtattak, míg egy ellenzéki képviselő szerint üzleti érdekből döntöttek így.
Vágólapra másolva!

Hónapokon belül elkészül az új nyugdíj-nyilvántartási rendszer. Az eredetileg 1999 végére igért beruházást a korábbi fővállalkozó nem teljesítette. Az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF) vezetői szerint az 1998-ben kiírt pályázat nyertese - az Idom Rt. képviselte konzorcium - még a részhatáridőket sem tartotta, és félő volt, hogy az egyre sürgetőbb, 17,1 millió dolláros beruházás kudarcba fullad. A hivatal ezért 2000 márciusában felbontotta az Idom Rt.-vel kötött szerződést.

Az ONYF ezután megállapodott az Idom Rt. korábbi alvállalkozóival, akik vállalták hogy folytatják a munkát az Idom közvetítése nélkül is. Ezt azonban ebben a formában nem lehetett megoldani, mert az alvállalkozók nem vállaltak sem bankgaranciát, sem felelősséget egymás munkájáért. A megoldást végül egy újabb közvetítő, az IT Com Kft. belépése nyújtotta.

A cég vállalta a felelősséget, és letette a bankgaranciát is, amelynek összege 250 ezer dollárt tett ki. Az alvállalkozók nyilatkozatukban e cégre ruházták a szoftverek forráskódjait és ezekhez fűződő kizárólagos jogaikat is.

Az ONYF ekkor új közbeszerzési eljárást írt ki ezt azonban többen is megtámadták, mivel a hivatal nem tette közzé a kiírást. A főigazgató, Mészáros József elmondta hogy azért nem tették közzé a kiírást, mivel az ajánlattevő kizárólagosan rendelkezett a beszerzés tárgyával. A Közbeszerzési Döntőbizottság - melyet a törvénynek megfelelően értesítettek a kiírásról - nem emelt kifogást az eljárásmód ellen.

Mészáros József közölte, hogy ONYF jobbnak látta, ha nem indíttatja újra az egész irat-feldolgozási folyamatot, hanem a már meglévőt fejezteti be. Az hivatal fő törekvése az volt, hogy minél kevesebb pluszköltséggel oldja meg a félbemaradt nyilvántartási rendszer befejezését.

Az eredetileg 1997 őszén kiírt pályázatot az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság új nyilvántartási rendszerének létrehozására 1998 tavaszán, nettó 17,1 millió dolláros ajánlattal az Idom Rt. által képviselt konzorcium nyerte. A költségek egy részét világbanki forrásokból fedezték.

Az új nyilvántartási rendszer létrehozása során több mint 100 millió vegyes dokumentum beszkennelését kellett elvégeztetni, az ezekből létrejövő elektronikus adatállományt indexelni, hogy visszakereshető legyen, továbbá ki kellett fejleszteni az adatokat kezelő alkalmazásokat is - mondta el Kaszap István, a nyilvántartási projekt vezetője. A munka folyamán eddig 74 millió dokumentumot dolgoztak fel teljesen, ehhez jön még a mikrofilmen tárolt, körülbelül 15 millió irat, aminek még el kell végezni az indexelését. Ugyancsak nem készült még el a mikrofische-en tárolt adatok bevitele, ami körülbelül 5-6 millió iratot jelent.

Az új rendszer jelenleg már üzemelő V0-s verziója még nem, ám a várhatóan október elején üzembe álló V1-es már tartalmazni fogja a korábban eleve elektromos formában felvett adatokat is. A főigazgató elmondta, hogy várhatóan ez év decemberében megkezdik az ONYF Fiumei úti épületének felújítását. A 2-2,5 évig tartó munkálatok után egy megújult nyugdíjigazgatóság várja majd az ügyfeleket. Az eddig keletkezett hatalmas irattömeget egy központi irattárban helyezik majd el.

[origo]

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!