Keller szocialista politikus az autópályaépítések kapcsán azt a kérdést tette fel, kiket tekint Orbán magyar vállalkozóknak. Orbán ugyanis egy rádióinterjújában közölte: végre megvalósult, hogy csak magyarok vegyenek részt az építkezésben. Keller szerint azonban jelenleg is több külföldi tulajdonú, de hazai cég dolgozik az M7-esen a Vegyépszer logója alatt, és az M3-as autópályán a legnehezebb műszaki színvonalat követelő építési munkát szintén külföldi tulajdonú cég végezte.
Stumpf István kancelláriaminiszter válaszában közli: "a korábbi gyakorlattal ellentétben ... a Nemzeti Autópálya Rt. az autópályák és nagyobb műtárgyak építésére, illetve felújítására vonatkozóan nem kötött külföldi tulajdonú társasággal szerződést. A Vegyépszer Rt. által vezetett Magyar Autópálya-építő Konzorcium, illetve Magyar Hídépítő Konzorcium több száz hazai, közöttük kis és közép méretű alvállalkozót foglalkoztat, amelynek már most jelentkeznek a kedvező hatásai."
Stumpf ugyanakkor elismeri, hogy mégiscsak vesznek részt külföldi cégek is a munkálatokban: "Természetesen nem zárható ki és ismételten hangsúlyozni kell, hogy alvállalkozói, illetve szub-alvállalkozói szerződések között vannak olyanok, amelyek mögött külföldi tulajdonú cégek is állnak, de ennek oka a korábbi években kialakult, nehezen megváltoztatható piaci környezetre vezethető vissza. Ilyenek lehetnek például egyes speciális munkafolyamatok - amelyek esetében hazai kis- és középvállalkozásnak nem éri meg a célgép beszerzése -, illetve a nyersanyagok közül a már a sajtóban is napvilágot látott kőbányák esete, ahol a külföldi tulajdonú, Magyarországon bejegyzett társaságok a program indítása előtt monopolhelyzetbe kerültek. Andezit- és bazaltbánya nincs magyar tulajdonban." Stumpf szerint azonban kiemelt alvállakozói szerződést nem kötöttek külföldi tulajdonú, hazai székhelyű céggel.
[origo]
Korábban:
Az MSZP álszlogennek tartja, hogy magyarok építik az autópályát