- Milyen szabálytalanságokat állapítottak meg a minisztérium gazdálkodásával kapcsolatban?
- A KEHI által feltárt szabálytalanságokat - miszerint a tárca tavalyi vezetői nem a megfelelő célokra fordították például a reprezentációs keretet, rágógumit, alkoholt, kutyaeledelt is vettek belőle -, alátámasztották-e az Önök vizsgálatai?
- A KEHI jelentése szerint több mint 150 fővel többen dolgoztak tavaly a minisztériumban a jogszabályokban rögzített maximális létszámnál. Mikorra áll helyre az előírt rend e tekintetben?
- Amennyiben az ellenőrzés alátámasztja azt, hogy a tárca korábbi vezetői felelőtlenül kezelték a költségvetési forrásokat, lesznek-e ennek jogi következményei, tesz-e az ügyben feljelentést az FVM?
- Vizsgálták-e a minisztérium vezetőinek tavalyi hivatalos útjait, ezzel kapcsolatban mit állapítottak meg?
- Kiterjed-e az ellenőrzés az FVM felügyelete alá tartozó cégekre is? Ha igen, mit állapítottak meg?
- A KEHI idén szeptemberben, illetve októberben elkészített jelentései részben elmarasztalják a minisztériumot és az alá tartozó cégek egy részét is. A minisztérium vezetői a KEHI megállapításainak áttanulmányozása után tettek, tesznek-e büntetőfeljelentést a megnevezett felelősök ellen? Ha igen, kik ellen?
A Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium közel két hét után egyetlen kérdésre sem válaszolt érdemben. Kérdéseinkre az alábbi, írásban elküldött válaszokat adták:
"Az Állami Számvevőszék az FVM 2000. évi zárszámadásának vizsgálata során különböző észrevételeket, kritikákat és javaslatokat fogalmazott meg. A minisztérium felső vezetése már a zárszámadás ellenőrzésének megkezdése előtt, illetve - az ÁSZ megállapításokra tekintettel - azzal egyidejűleg viszgálatokat rendelt el a problémák feltárására.
Ezen belső ellenőrzések eredményeiről a minisztérium minden esetben tájékoztatta az ÁSZ-t, illetve a KEHI-t, melyeket a tárcánál folytatott vizsgálatokat figyelembe vettek.
Az előbbiekben említett tárcavizsgálatok kiterjedtek többek között:
A politikai államtitkári hatáskörbe tartozó, vizsgálatra kijelölt cselekmények ellenőrzésére, a reprezentációs és ajándékozásra fordított kiadások ellenőrzésére, az Agrármarketing Centrum Kht. által felhasznált költségvetési források igénybevételének és felhasználásának szabályossági és hatékonysági ellenőrzésére, a Nemzeti Földalap kérdésének előkészítése és az ezzel kapcsolatos financiális kérdésekre, valamint az egyes konzervipari cégeknek nyújtott állami kezességvállalásról szóló tárcarendeletek előkészítése és végrehajtása során kifejtett tevékenység ellenőrzésére.
Meg kell jegyezni, hogy mindezek mellett a KEHI is több hasonló tárgyú vizsgálatot folytatott, illetve folytat, így egy adott téma többszörös ellenőrzése valósult meg a tárcánál, mind a belső ellenőrzés, mind pedig a KEHI részéről.
A KEHI hasonlóképpen vizsgálódott a külföldi utazások, illetve a pénzintézeti agrárhitelekhez nyújtott állami kezességvállalás témakörében, valamint az Agrármarketing Centrum Kht. tevékenységét illetően.
Mindezek a belső ellenőrzés, valamint a KEHI által megfogalmazott megállapítások, javaslatok alapján minisztériumvezetői intézkedések megtételére került sor, melyek eredményeként már az ÁSZ ellenőrzése folyamán kijavításra kerültek szabályszerűségi és az esetlegesen nem kellő hatékonysággal működő eljárások, melyek többek között az alábbiakban nevesíthetők:
Fejezeti kezelési előirányzatok számviteli szabályzatának felülvizsgálata, a minisztérium gazdálkodási szervezete előirányzat módosításainak felülvizsgálata, a szükséges módosítások vezetői engedélyeztetése kéthavonta, az áthúzódó kötelezettségvállalások nyilvántartásainak felülvizsgálata és tájékoztató elkészítése a Pénzügyminisztérium felé, a Gazdálkodó Szervezet kötelezettségvállalási rendjének felülvizsgálata, a szabályzatának és nyilvántartási rendjének kialakítása, korszerűsítése.
A vizsgálat során feltárt tények alapján a tárca saját hatáskörében egy esetben a Legfőbb Ügyészségen feljelentést tett. ( Ezt a feljelentést még Boros Imre tette.)
A minisztérium engedélyezett és tényleges létszámkerete a tárcához tartozó feladat és hatáskör együttes értékelése során került véglegesítésre a Miniszterelnöki Hivatallal."