Eldobható italcsomagolásokból épített ladikon eveztek a Dunán a Környezetvédelmi Minisztériumig a Hulladék Munkaszövetség (HuMuSz) aktivistái szerdán. A ladikban ülők ruháját is pillepalackok, és karton-alumínium italos dobozok díszítették. A Batthyányi téren levelet adtak át Kóródi Mária környezetvédelmi miniszternek. A szövetség közleménye szerint azért fordul a tárcához, mert "egyre nehezebb visszaváltható palackot találni az üzletekben, a megígért betétdíjas rendelet mégcsak alakulni sem látszik, viszont a szeméthegyek folyamatosan nőnek, ahogy az energiapazarlás is". A HuMusz emlékeztet rá, hogy kormányhatározat írta elő a szakminiszternek a betétdíjról, a visszavételi kötelezettségek alkalmazásáról szóló jogszabály elkészítését 2002. október 31-ig. A jogszabály nem készült el, ezért a szervezet aggódik, hogy a betétdíjas szabályozás a csomagolási kormányrendelettel együtt 2003. január 1-jén nem léphet hatályba.
Kóródi Mária, miután átvette a levelet, a Batthyány téri hajóhídon azt mondta: a jogszabály december végére elkészül. A miniszter szerint 12 év hibáit nem lehet néhány hónap alatt tökéletesen orvosolni. Eltérők a fogyasztók, a termelők, a kereskedők érdekei, ezeket csak kemény tárgyalások árán lehet összehangolni. Kóródi Mária elmondta: szerdán levelet írt Csillag István gazdasági miniszternek, hogy a két kulcstárca szakemberei is kezdjenek egyeztetéseket.
A HuMusz bejelentette még, hogy "Válaszd a visszaválthatót!" címmel mozgalmat indít. Szeretnék elérni, hogy a boltok italos polcain az eldobó csomagolások helyett újra a visszaváltó palackok kerüljenek többségbe. Az Európai Unióban bevett gyakorlat, hogy a boltokban ugyanannyi visszaváltható flakonnal teli rekeszt kell tartani, mind amennyi eldobhatót. A szövetség első lépésként adatbázist hoz létre a visszaválthatós üdítőket forgalmazó boltok nevéből és címéből, a boltok ajtaján pedig ezt matricán tüntetik föl.
Az elmúlt években Magyarországon az üdítőital-piacon jelentősen csökkent a visszaváltható üvegek, palackok aránya. Míg öt éve a szénsavas italok 66 százalékát, ma már alig 30 százalékát kínálják betétdíjas csomagolásban. Hasonló folyamatoktól tartanak a zöldek az ásványvíz- és a szeszesital-piacon is. Legutóbb a Pepsi-Cola Rt. vonta ki a piacról visszaváltható üvegeit, az üzletek idén augusztus 31-éig vették csak vissza a betétdíjas pepsis palackokat. A lépést azzal magyarázta a cég, hogy átalakultak a vásárlói igények: olyan mértékben csökkent az elmúlt években a kereslet a visszaváltható üvegű üdítők iránt, hogy jelentős áremelés nélkül nem lett volna gazdaságos a forgalmazásuk.
Fotó: Barakonyi Szabolcs