A Magyar Honvédség (MH) 27 darab Mig-29-ese közül 14 felújítása közel ötmilliárd forintba került. A napokban befejeződött munkák ellenére a gépek mintegy harmada nem repülhet - tudta meg a lap honvédségi forrásokból. Az orosz szakértők ugyanis - magyar megbízás híján - nem nyúltak a gépek hajtóművéhez, amelyek többségének ugyancsak lejárt az üzemideje. Így csak négy, jobb esetben hét repülő jöhet számításba a légvédelemben. A motorok rendbetételére már nem futott a védelmi költségvetésből. Sőt, a jövő évi kiadásokban sincs ilyen tétel.
Szakértők szerint a magyar légvédelem ebben a formájában csak korlátozottan alkalmaz feladatainak ellátására. Matyuc Péter, a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgatója cáfolta ezt.
Tóth Sándor mérnök-ezredes, a MH légijármű-javító üzemének parancsnoka elmondta: a nagyjavítás és az üzemidő-hosszabbítás között az a lényegi különbség, hogy előbbi esetében minden jelentősebb igénybevételnek kitett eszközt, berendezést kicserélnek vagy javítanak a gépben, az utóbbi művelet során az állapotfelmérések alapján döntenek arról, hogy mely szerkezeti egységeket, fődarabokat pótolják. A nagyjavítás ára többszöröse az üzemidő-hosszabbításnak.
Az ezredes megerősítette a lap információját, miszerint a most megvizsgált és átadott 14 harci repülőgép továbbra sem NATO-kompatíbilis, hiszen nincsenek felszerelve például barátidegen felismerő rendszerrel, de nincs rajtuk az összeütközés elleni úgynevezett fénymajak (fényforrás) sem. Nem alkalmasak légi utántöltésre és a földi célok megsemmisítésére használatos precíziós fegyverzet hordozására.
A lap úgy tudja, a légierő további 6-7 Mig-29-es felújítását tervezi, azaz a 27 meglévő orosz gyártmányú vadászgépből hosszabb távon 20-21-et szeretne megtartani a 2005-től érkező 14 Gripen mellett.
(OS)