Egy - a zöldek szerint - elmaradt közmeghallgatás miatt hátráltatná a Levegő Munkacsoport a négyes metró megépítését. Emellett azért kérték még a négyes metró környezetvédelmi engedélyének megsemmisítését, mert úgy vélték: a ritkítás szó pontos jelentését nem határozták meg az engedélyt kiadó határozatban.
A kifogások mellett néhány ötletüket is becsempészték a zöldek a fellebbezésbe. Az egyik felvetés alapján több százezer forintos adót vetnének ki a Budapest környékén lakók autóira. A Levegő Munkacsoport szerint ugyanis az agglomerációban élő autótulajdonosoknak kellene kifizetniük az új metró költségeinek 70 százalékát - mintegy 140 milliárd forintot. A szervezet korábban már többször is támadta az új metró tervét. Többek között úgy vélték, inkább a felszíni tömegközlekedést kellene fejleszteni a drága metróberuházás helyett.
A Levegő Munkacsoport emellett azt is kérte, hogy változtassák meg a nyomvonalat, a négyes metró első szakaszának nyugati végállomása ne Kelenföldön, hanem a Budaörsi útnál legyen.
A fellebbezés az elmaradt közmeghallgatás mellett kifogásolja azt is, hogy a határozat szerint a "felszíni járatok közlekedését csak akkor lehet ritkítani, ha az alacsony kihasználtság indokolatlan környezetterhelést jelentene". A környezetvédő szervezet úgy véli, hogy félreértelmezhetően fogalmazták meg ezt a pontot, mert csak a felszíni tömegközlekedést említik, viszont ugyanolyan fontos, hogy a meglévő felszín alatti járatokat se ritkítsák - írja a fellebbezés.
A ritkítás kifejezés önmagában is pontatlan a zöldek szerint, mert a tömegközlekedési szolgáltatások színvonalát egyéb módon is lehet rontani, például amennyiben hagyják a járműparkot és a pályákat leromlani, vagy olyan forgalmi körülményeket alakítanak ki, hogy lelassul a tömegközlekedés vagy kényelmetlenebbé válik az átszállás - olvasható a zöldek nyilvánosságra hozott levelében.
A civil szervezet célja elérése érdekében fellebbezett a négyes metró környezetvédelmi engedélye ellen, amelyet a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség adott ki. A felügyelőség felettes szervétől, a Környezet- és Természetvédelmi Főfelügyelőségtől az engedély megsemmisítését kérték. Azt szeretnék elérni, ha új eljárásra köteleznék a felügyelőséget és az általuk javasoltakkal egészítenék ki a határozatot. Szerettük volna megkérdezni a főfelügyelőség vezetőjét a Levegő Munkacsoport beadványáról, egyelőre azonban nem sikerült elérni a főigazgatót.
A nyomvonallal kapcsolatos felvetések- amelyeket a fővárosi ellenzék is megfogalmazott tavasszal - ellentétesek a fővárosi önkormányzat álláspontjával. A Városházán már akkor közölték, hogy nem változtatnak a hivatalosan is bejelentett nyomvonalterveken. A metróberuházás finanszírozását pedig a parlament által júniusban elfogadott törvény rögzíti, de ebben nem szerepel az, hogy az agglomerációban élő autósokra hárítanák a költségek jelentős részét.