Megháromszorozódik az ittas vezetésért, a gyorshajtásért, a vasúti átkelőn történő szabálytalan áthajtásért és az elsőbbség meg nem adása esetén kapható büntetőpont száma, mivel ezek a bűncselekmények jelentik a legtöbb veszélyt a közlekedők számára - döntött a kormány. Eddig ezekért a szabálytalanságokért csupán egy pontot lehetett kapni, ezentúl már hármat. Ezentúl büntetőpont jár azért is, ha valakinek nincs bekapcsolva a biztonsági öve, akkor is, ha a sofőr vezetés közben egyik kezében a mobillal telefonál, vagy ha valaki gyerekülés nélkül 12 éven alulit szállít.
A 2001 januárjában bevezetett pontrendszer eddigi tapasztalatai szerint a büntetőpontot kapott több mint négyszázezer autóvezető közül háromszázezret gyorshajtás miatt büntettek meg a rendőrök. A jogosítvány bevonására ugyanakkor a Belügyminisztériumtól kapott tájékoztatás szerint egyetlen esetben sem került sor.
A büntetőpontrendszer szigorítása már hónapok óta napirenden szerepel. Bár korábban például az MSZP felvetette a pontrendszer megszüntetését, a korábbi egyeztetéseken a szakértők és az érintett tárcák képviselői a kiszabható pontok számának növelését akarták elérni, és decemberben már a szocialisták is erre tettek javaslatot. Az egyeztetéseken részt vevők - közlekedési szakemberek, valamint a belügyi, az igazságügyi és a közlekedési tárca képviselői - szerint ugyanis nem a rendszerrel, hanem a szigorral, a rendőri ellenőrzéssel és az autósok magatartásával van a gond, vagyis a jelenlegi pontrendszer nem jelent kellő visszatartó erőt az autósok számára.
A változtatásra a szakértők szerint azért is szükség van, mert 2001-ben - vagyis a pontrendszer bevezetésének évében - és 2002-ben megtört a közlekedésbiztonság tíz évig tartó javulása. Ekkor emelték fel ugyanakkor a sebességhatárokat is.
Az MSZP decemberben a kiszabható pontszámok felemelése mellett azt is javasolta, hogy a felső határt 18 pontról 15-re csökkentsék, ezután kerüljön sor a jogosítvány bevonására. A kormány ezt a javaslatot elvetette.