Itthon autómentes övezetre költik az EU-pénzt

Vágólapra másolva!
Pécs után Debrecen is csatlakozott az Európai Unió Civitas programjához, melynek keretében környezetbarát tömegközlekedési eszközökre, a levegőszennyezés csökkentésére lehet pályázati pénzt nyerni. A korábban pályázó Pécs például autómentes övezetet épített ki. A nyugati városok, például a Péccsel együtt pályázó Graz, Lille vagy Stockholm ugyanakkor például biogáz, biodízel meghajtású tömegközlekedési eszközök fejlesztésére pályázott.
Vágólapra másolva!

Az Európai Unió Civitas programjának keretében 50 millió eurót használhat fel a nyertes 17 város, többek között Debrecen. A nyertesek között van Krakkó, Ljubljana, Tallin, Malmö, Stuttgart és Velence is. A nyertesek kihirdetésekor az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke azt mondta: a nemrég csatlakozó új tagországok legfőbb problémája, hogy egyre nő a személygépkocsi-tulajdonosok száma, és ezzel együtt egyre kevesebben veszik igénybe a tömegközlekedési eszközöket. Ezekben az országokban ezért elsősorban a környezetbarátabb tömegközlekedési eszközöket, valamint a sétálást és a biciklizést kell támogatni - tette hozzá.

Eddig 19 város csatlakozott a Civitas-programhoz, köztük Barcelona, Berlin, Bukarest, Graz, Lille, Prága, Róma, Stockholm és Magyarországon elsőként Pécs is. A program lényege, hogy új technikák, új energiaforrások, alternatív üzemanyagok felhasználásával csökkentsék a légszennyezettséget, valamint a tömegközlekedési eszközök nyújtsanak alternatívát a személygépkocsik városi használatával szemben. A nyertesek döntő többsége bioüzemanyaggal pályázott.

Pécs 2002 februárjában nyert a pályázaton, eredetileg Grazcal közösen indulva. A bírálók ugyanakkor összevonták őket egy másik pályázattal, így Pécs Stockholmmal, Grazcal, Prágával és Lille-lel együtt kapta meg a keretösszeget. Pécs összesen a négy év alatt, vagyis 2006-ig 80 millió forintot költhet fejlesztésre, eddig 20 millió forintot költöttek el. Merza Péter, a pécsi önkormányzat Civitas-program felelőse az [origo]-nak elmondta: az EU minden egyes beruházáshoz 35 százalék támogatást ad, vagyis a szükséges pénz kétharmadát az önkormányzatnak kell előteremtenie. A pályázat jelentős korlátozásokat tartalmazott, így például infrastrukturális fejlesztésekre nem adtak pénzt.

Pécs a kapott pénzből a belvárosban autómentes övezetet hozzott létre, bevezették a zónás parkolási rendszert, illetve környezetvédelmi zónákat jelöltek ki. A főtérről ugyanakkor még nem tudták kitiltatni a dízelbuszokat, mert az alternatív buszok vagy az emelkedőket, vagy a téli hideget nem bírták. Így jelenleg csak annyi korlátozást sikerült elérni, hogy kizárólag euro 3-as buszok mehetnek be a belvárosba. "Mi Prágával voltaképp követővárosok vagyunk, vagyis még csak tanuljuk a közlekedésszervezési ismereteket" - mondta Merza Péter, hozzátéve: Stockholm a biogáz tömegközlekedési flottát fejleszti, Lille-ben az összes városi buszt lecserélik biogáz meghajtásúra, Grazban pedig az összes városi buszt biodízel hajtásúra alakítják át. Prágában egy új, városi midi-busz vonalat és egy autóbusz-prioritási rendszert vezetnek be az elnyert összegből.

A mostani pályázaton nyertes Debrecen - amely Toulouse-zal és Ljubljanával egy konzorciumban pályázott, majd összevonták őket a velencei konzorciummal - egyrészt a tömegközlekedés vonzóbbá tételét, másrészt új irányú kutatásokat céloz meg. A debreceni önkormányzatnál a Civitas-programért felelős osztályvezető, Szűcs László az [origo]-nak elmondta: körülbelül 1 millió eurót használhat fel majd Debrecen a pályázati keretösszegből. A konzorcium tagjai az elkövetkezendő fél évben döntik el, konkrétan milyen fejlesztésekre kérnek pénzt. Mint Szűcs elmondta: elképzeléseik között szerepel a tömegközlekedés vonzóbbá tétele, új forgalomirányító központ létesítése, utastájékoztató eszközök kihelyezése a városban, valamint buszsávok kialakítása. A beruházások támogatása viszont alacsonyabb, mint a kutatásé - jegyezte meg az osztályvezető. A kutatási terveik között elsősorban alternatív üzemanyagok keresése szerepel. Debrecen 2006-ig valósíthatja meg ezirányú elképzeléseit.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!