Bíróság: Nem árt a 4-es metró a lakóházaknak

Vágólapra másolva!
Elutasította a Fővárosi Bíróság  a 4-es metró környezetvédelmi engedélyének megsemmisítésére irányuló civil keresetet. A bíróság szerint elkerülhetők azok a környezeti ártalmak, amelyek miatt az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete, valamint a Társasházak Lakóközösségeinek Érdekvédelmi Szervezete pert indítottak.
Vágólapra másolva!

Elutasította a Fővárosi Bíróság a 4-es metró környezetvédelmi engedélyének megsemmisítésére irányuló civil keresetet, mivel a testület úgy találta, hogy a közigazgatási határozat megfelel a jogszabályoknak. A jogerős ítélet indoklása szerint a környezetvédelmi hatóság az engedély megadásakor további vizsgálatokat írt elő, amelyek révén elkerülhetők azok a környezeti ártalmak, veszélyek, amelyek miatt a felperesek, az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete, valamint a Társasházak Lakóközösségeinek Érdekvédelmi Szervezete pert indítottak.

A bíróság ugyanakkor elképzelhetőnek tartja, hogy feltáratlanságok vannak, de ezekre a kivitelezés előtt az előírt vizsgálatok még fényt deríthetnek. A Fővárosi Bíróság szerint két körben lehet még vizsgálódni: a talajsüllyedés és a rezgésvédelem területén. Az ítélet indoklása tartalmazza azt is, hogy a hatóság nagyon sok szakmai vélemény beszerzése után hozta meg a döntését. A bíró az ítélethozatalkor arra is felhívta a figyelmet, hogy a felpereseknek további jogi lehetőségeik vannak, ha a későbbi eljárások során jogszabálysértést észlelnének.

Az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete januárban kezdeményezte a 4-es metró terveinek felülvizsgálatát. A két civil szervezet célja garanciaalap és ügyfélszolgálati iroda létrehozása, valamint, hogy a tervezetnél mélyebben fúrják a metró alagútját.

A Népszínház utca 28. számú, 17 szintes épület képviselője szerint a házuk - az általa bemutatott tanulmány szerint - homokra épült, ezzel szemben az alperes ügyvédje iszapos homokról beszélt. A talajvizsgálatoknak azért van jelentősége, mert ennek alapján kell meghatározni, hogy a metróvonalat milyen mélyen vezessék. A tárgyaláson más társasházak képviselői azt is sérelmezték, nem kaptak hivatalos tájékoztatást arról, hogy a házuk alatt épül majd a 4-es metró.

Az ülést követően a felperes Ignécz Tibor, az Erzsébetvárosi Társasházak Közösségeinek és Képviselőinek Érdekvédelmi Egyesülete nevében újságíróknak azt mondta, hogy megvizsgálják az ítélet írásos indoklását, és ezt követően döntenek arról, tesznek-e további jogi lépéseket. Ignécz az ülés előtt úgy nyilatkozott, elképzelhető, hogy az egyesület az ügyben akár Strasbourghoz is fordul.

Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere az ítélet kihirdetése után tartott sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy "a Fővárosi Bíróság közel kétmillió budapesti és milliónyi bejáró és átutazó vidéki civil polgár érdekei mellett döntött". Demszky elmondta, hogy ha a vasúthatósági létesítési engedély is jogerőssé válik, a Fővárosi Közgyűlés napirendre tűzheti a beruházás első szakaszának engedélyokiratát. Az engedélyokirat kiadása után sor kerülhet a beruházás első versenytárgyalásainak meghirdetésére. Erre valószínűleg szeptemberben kerül sor. Kéttucatnyi tendert írnak ki, és a közgyűlés dönt majd arról, kinek a legjobb az ajánlata az alagút-fúrással, a megállók építésével kapcsolatban, vagy a biztonsági berendezéseket illetően. A főpolgármester hozzátette, hogy azon dolgozik, hogy 2009-ben már a 4-es metrón utazhassanak a budapestiek.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!