Idén is bérelt svéd mérőberendezéssel méri fel az Állami Közúti Műszaki és Információs (ÁKMI) Kht. az utak állapotát. A svéd cég minden egyes megvizsgált kilométerért tízezer forintot kap, a jármű évente átlagosan kilencezer kilométert tesz meg Magyarországon - írja a Népszabadság. A lézeres berendezéssel már elkezdték a vizsgálatot.
Az eddig rendelkezésre álló adatok szerint a gyorsforgalmi utak nélkül összesen harmincezer kilométernyi fő- és mellékutak a fele rossz állapotú. Mindössze 1210 kilométernyi szakasz kapott jó minősítést, 1727-et megfelelőnek, 8115-öt tűrhetőnek, 3955-öt nem megfelelőnek és 15062-öt rossznak ítéltek. Szakemberek szerint már a tűrhető minősítést kapott utak is folyamatosan rázzák az autót. Különösen rossz helyzetben van Vas megye, ahol csupán 13 kilométernyi szakaszt tartanak jó állapotúnak. A Zala megyei utakon közlekedőknek is jobb lenne terepjáróval hajtaniuk: az utak hetven százaléka rossz minősítésű.
Ercsey Gábor, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) főosztályvezetője szerint valószínűleg az elkövetkező években sem változik a helyzet: jövőre a tervek szerint összesen 76,3 milliárd forint jut majd a fő- és mellékutak fenntartására, felújítására és új szakaszok építésére, s ez nem elegendő. Ecsey Gábor megjegyezte: a helyzeten javít, hogy ezt az összeget az uniós pályázatok révén növelhetik, jelenleg például Kelet-Magyarországon a 3-as és a 35-ös út egy részét újíthatják fel uniós támogatással - írja a Népszabadság.