A középiskolai tankönyvszerzők összeállításában annyi kétszintű próbaérettségi feladatsor született, hogy 8 tantárgyból 40 évre előre biztosítaná az érettségiket, emelt- és középszinten. A kiadványok ára kétezer forinttól hatezer forintig is terjed, a bolti árak ennél húsz százalékkal magasabbak. Ez jelentős kiadásokat jelenthet a családoknak, bár egyes iskolák szerint egyáltalán nincs szükség rájuk, az iskolai felkészítés ugyanis elegendő ahhoz, hogy sikeresen érettségizzenek a középiskolások.
A 21 új szakkiadvány nagy része tartalmaz tájékoztatót arról, hogy miben változik az érettségi rendszere, próbafeladatokat és megoldásaikat. Ezek alapvetően arra szolgálnak, hogy a diákok órákon kívül is tudjanak készülni az egyesek szerint a réginél nehezebb, mások szerint könnyebb érettségire. A 13. kerületi Németh László Gimnázium igazgatója szerint ezek a könyvek félrevezetők, nincs szükség külön felkészítésre az iskola mellett. "Annak sem örültünk, hogy korábban a diákok felvételi előkészítőkre jártak, mert ez bizalmatlanság az iskola felé" - mondta az igazgató. A magáncégek szerinte most, hogy felvételi előkészítőkre nincs szükség, "a középiskolások zsebéhez próbálnak közel férkőzni".
A 11. kerületi Kolos Richárd Szakközépiskola igazgatónője szerint "óriási szükségünk van ilyen könyvekre", amikből néhány tárgyban a tanárok számára már rendeltek. "Az iskoláknak nincs pénze arra, hogy beszabaduljanak a könyvesboltokba" - tette hozzá, ezért csak tanári kézikönyvnek rendeltek. "Most várható, hogy ömleni fognak az ilyen kiadványok" - mondta, hozzátéve, hogy ezeknek a fele szerinte teljesen használhatatlan. A továbbiakban szerinte a régebbi könyvek nem használhatók.
Sipos János, az Oktatási Minisztérium közoktatásért felelős helyettes államtitkára szerint nem igaz, hogy ki kell dobni a régi könyveket. A tankönyvek továbbra is használatban maradnak, és a példatáraknak is csak egy része elavult. Ráadásul a felsőoktatási felvételi vizsga eltörlésével még könnyebbé is válik a diákok helyzete, hiszen nem kényszerülnek arra, hogy két féle követelménynek megfelelően tanuljanak: párhuzamosan az érettségire és a sokszor külön könyveket követelő felvételire.
Az iskolákban bizonytalanság van
A 14. kerületi Szent István Gimnáziumban az új rendszerre való átállás nagy izgalmat okoz, sem a tanárok, sem a diákok nem tudják még, pontosan hogyan fog lezajlani az érettségi. Az [origo] által megkérdezett középiskolák megegyeznek abban, hogy a tájékoztatás hiányos, a szabályozás újabb és újabb módosításai bizonytalanságot okoznak. Abban is egyetértettek, hogy az Oktatási Minisztérium részéről nagyon késői a tájékoztatás.
A Kolos Richárd Gimnázium igazgatója szerint csak májusban lesznek tisztában azzal, hogy pontosan mi fog változni. "Még nem tudom, hogyan fogom a folyamatot megszervezni" - mondta az igazgatónő, hozzátéve, azzal van gond, hogy a szóbeli vizsgák menete megváltozik.
"Még ma sem tudjuk, hogy a decemberi újabb módosítások után mi lesz, mert általában az Oktatási Minisztérium késésben van, nem áll a helyzet magaslatán, ez pedig a tanárok munkáját nehezíti" - mondták a Németh László Gimnáziumban. Az igazgató szerint az írásbeli dolgozatok egységes értékelése is problémát fog okozni, mert a tanárok még nincsenek tisztában azzal, hogy mik a szempontok az értékelésnél.
Sipos János helyettes államtitkár szerint minden információt jó előre közöltek már. Az új érettségi rendszer legfontosabb követelményeit 2003 áprilisában kiküldték az iskoláknak, míg a 2004-2005-ös tanév rendjét a szokásosnál korábban, már 2004 márciusában ismertették.
Teljesen más felkészülést igényel az új rendszer
A Kolos Richárd Szakközépiskola igazgatónője szerint az új érettségi "feladatanyagában könnyebb, összetettségében nehezebb lesz, például gondolkodni is kell majd" - mondta, utalva arra, hogy eddig inkább a magolásra épült az érettségi, és szerinte az új rendszer biztosan problémát okoz majd a diákoknak. A matematika kivételével minden tárgyból szóbeli vizsgát is kell majd tenni, amire még nincsenek meg a kellő nyomtatványok, igazolások. "Persze ettől is idegesíti magát az ember" - mondta az igazgatónő.
Más iskolákban az eddig nem létező történelem írásbelitől tartanak, magyarból pedig az azelőtt nem számonkért életrajzoktól. Többen attól félnek, hogy a gyengébb iskolák, a szakközépiskolák nehezen tudnak majd megbírkózni az új érettségivel.
Az iskolák bíznak benne, hogy a diákok és a tanárok is fel vannak vagy lesznek készülve a kétszintű érettségi bevezetése okozta nehézségekre. A diákok is izgulnak az iskolákban, és a tanárokba kell kapaszkodniuk. A Németh László Gimnáziumban a tavalyi próbaérettségik nem okoztak problémát, ott a tanárok "könnyedén fel tudnak készíteni". Itt az emelt szintű érettségire is többen vállalkoznak, mint várták. Az igazgató szerint a középszintű érettségi könnyebb, az emelt szintű nehezebb lesz a korábbinál.
Sipos helyettes államtitkár szerint fölösleges az aggodalmakkal hergelni a diákokat. Szerinte csupán akkor idegeskedhetnének az igazgatók, ha ők nem tettek meg mindent a felvilágosítás érdekében. Az oktatási tárca a tanároknak felkészítő továbbképzéseket biztosít és a diákoknak szóló tájékoztatókat is kiküldték már minden iskolába. A minisztérium honlapján is minden szükséges adat elolvasható, sőt ott kérdezni is lehet.
A kétszintű érettségi szóbeli tételeit december 10-én tette közzé az Oktatási Minisztérium. A diákoknak öt tárgyból kell majd vizsgát tenniük, magyarból, történelemből, matematikából, idegen nyelvből és egy tetszőleges választott tárgyból. A diákok maguk dönthetik el, melyik tárgyból szeretnének közép-, és melyikből emelt szintű érettségit tenni. A középszintű vizsgákat az iskolák maguk szervezik, az emelt szintű külső vizsga lesz.
Az írásbelikre atlaszt és helyesírási szótárat biztosítanak majd az iskolák. A matemetika érettségin függvénytáblázatot szabad lesz használni, viszont nem lesz szükség a korábbi "zöld könyvre", sem szöveggyűjteményre a magyar irodalom vizsgán. Az írásbelik május 9-én kezdődnek, a szóbeli vizsgák pedig június 8-14-e (emelt szint) valamint június 20-a és július elseje (közép szint) között fognak zajlani.
Wirth Zsuzsanna