Nagy a valószínűsége, hogy nem a pilóta hibázott, hanem a repülőgép műszaki meghibásodása okozta a MiG-29-es vadászgép szerdai lezuhanását - közölte a vizsgálóbizottság vezetője csütörtökön Kecskeméten. "A szerdán 16 óra 31 perckor bekövetkezett balesetről olyan adatok állnak rendelkezésre, amelyek alapján nagyon valószínű, hogy az a repülőgép műszaki meghibásodására vezethető vissza" - mondta a bizottság vezetője, Mihály Péter ezredes, a Magyar Honvédség Katonai Légügyi Hivatal főigazgató-helyettese. Az eddig rendelkezésre álló adatok szerint a pilóta "a körülményekhez képest a legjobb módon járt el".
A lezuhanást megelőző perceket kamera rögzítette, mert a gyakorlatozó gép egy légi bemutatóra készült, és a manővereket később értékelni akarták. A felvételen követhető, hogy a lezuhanást megelőző katapultálás előtt egy perccel az egyik hajtóműben robbanás történt, majd kigyulladt. Az ezredes szerint folyamatosan kapcsolatban voltak a pilótával, aki megkapta a jelzést arra, hogy katapultáljon. A felvételen létható, amint a pilóta a gépet a repülőtértől távolabbra irányítja, majd katapultál, és ejtőernyővel ereszkedik le.
A csütörtöki sajtótájékoztatón részt vett a gép pilótája, Szabó Zoltán százados, aki elmondta, hogy nem esett pánikba, tudta, hogy ég a hajtómű és bármelyik pillanatban felrobbanhat a gép. Szabó Zoltán minél előbb repülni szeretne, de további orvosi vizsgálatok várnak még rá.
Buczkó Imre dandártábornok, az MH Légierő Parancsnokság parancsnokhelyettese elmondta, ha a balesetet egyedi meghibásodás okozta, akkor rövid időn belül "lehet folytatni a felkészülést a repülőnapokra".
A tizenkét éves MiG-29-es vadászgépen eddig minden vizsgálatot és nagyjavítást az előírásoknak megfelelően elvégeztek. Az ezredes által ismertetett adatok szerint a repülőgép 780 órát repült, a hajtóművei 2004-ban gyári nagyjavításon estek át. Azóta 116 órát repültek a géppel.