A roncsautók környezetbarát kezelését nehezítő jogszabályi kiskapu szeptemberben bezárul - jelentette ki Persányi Miklós környezetvédelmi és vízügyi miniszter. Egy jogszabály szerint ugyan június 30-tól már kötelező lenne a ronccsá vált kocsikat tulajdonosaiknak bontókba szállítani, ám egy másik rendelet lehetőséget biztosít a forgalomból kikerült járművek saját tárolására - mondta el a miniszter.
A negyedévente ronccsá váló, átlagosan mintegy 20 ezer autó csupán 5 százalékát kezelik szakszerűen és hasznosítják újra belőlük az értékes anyagokat feldolgozásuk után. A legfrissebb adatok szerint a második negyedévben 1.332 autót szállítottak a legálisan működő mintegy 80 bontó egyikébe, szemben az első negyedév mindössze 85 darabbal.
A roncsautók bontása Persányi szerint most lendületet kaphat, és Magyarország beéri a nyugat-európai országokat jellemző 60-70 százalékos újrahasznosítási arányt. Annál is inkább, mert 2007-től az EU új rendelete szerint a roncsautók 85 százalékát újra kell hasznosítani - fűzte hozzá a miniszter.
Rakics Róbert, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára szerint a jogszabályi kiskaput jelentő belügyminisztériumi rendelet módosításával úgy változnak meg az előírások, hogy az autók nyilvántartásból és forgalomból való végleges kivonásánál az autóbontót nem lehet megúszni egy saját tárolást igazoló nyilatkozattal. Eddig ugyanis a bontó helyett sok roncs az erdőszélen végezte.
A hatóságok majd csak a bontási igazolást felmutató autótulajdonosok járművét vonják ki a forgalomból véglegesen - mutatott rá a helyettes államtitkár. Hozzáfűzte, a jogszabályok szerint egy évre továbbra is lehet ugyan majd kérelmezni a forgalombantartás átmeneti szüneteltetését, ennek megismétlését azonban korlátozni kívánják a jogszabálymódosítás kidolgozó szaktárcák.
A helyettes államtitkár kitért arra, hogy nehezíti a roncsautók újrahasznosítását az illegálisan működő több száz autóbontó. Ezek a többnyire engedély nélküli autószerelő-műhelyek általában pénzt ajánlanak fel a roncsokért, szemben a legális bontókkal, amelyek legtöbbször ingyen veszik át az autót. A szabálytalan bontók azért tudnak fizetni a roncsautót felajánlóknak, mert az értékes másodlagos nyersanyagokat kimazsolázva nem gondoskodnak a használhatatlan hulladékkal.