Bodor Ádámot nevezte ki a kerékpáros közlekedésért felelős miniszteri megbízottnak Kóka János. Az új tisztségviselőt vasárnap a Normafánál mutatta be a gazdasági és közlekedési miniszter a sajtó képviselőinek.
A munkát társadalmi munkában vállaló Bodor Ádám az [origo]-nak elmondta: feladata elsősorban az lesz, hogy a hazai kerékpárút-fejlesztésben érintett minisztériumok munkáját összehangolja. Az érintett tárcák különféle, össze nem hangolt fejlesztései miatt a hazai úthálózat nem egységes, hanem széttöredezett és ezen kell változtatni. Ebből a célból tárcaközi bizottság alakul a közeljövőben, hogy a fejlesztéseket összehangolják.
Ezen felül Bodor Ádám fel fogja mérni a létező hazai úthálózat műszaki állapotát és a jelenlegi hálózatfejlesztési tervet is átvizsgálja, minderre 10 millió forintot különített el a gazdasági tárca. Azt is fel kell deríteni, hogy pontosan milyen hosszú a hazai bicikli-úthálózat, mert nincs erre vonatkozó pontos adat. Maga a miniszteri megbízott is csak becsül: ő körülbelül kétezer kilométerről tud, mely évente átlagban 100 kilométerrel nő.
Az úthossz tekintetében Magyarország nincs rossz helyzetben a környező országokhoz képest - állítja a miniszteri megbízott, habár a Nyugattól ezen téren is el vagyunk maradva. Míg Budapesten az 1000 főre jutó bicikliutak hossza 60 méter, addig Bécsben 310 méter, Amszterdamban pedig 980 méter.
Bodor szerint rövid távon hozhatnak látványos változásokat azok a jogszabályváltoztatások és módosítások, melyek elsősorban az bicikliutak építésének feltételeit könnyítik majd meg. Ezek elfogadása hónapokon belül megtörténhet. Emellett tervezik a közlekedési rend változtatását is, szintén a kerékpárosok érdekében. Ezekről jelenleg is tart az egyeztetés, így pontos részleteket nem lehet tudni.
A miniszteri megbízott, aki az Európai Kerékpáros Szövetség alelnöke is, elsősorban az országos úthálózat fejlesztésével foglalkozik majd, de tervezi azt is, hogy az önkormányzati hatáskörbe tartozó fejlesztéseket is megvizsgálja. Mint mondta, jövőre többszáz millió forint jut az kerékpáros útépítésre és felújításra. Az ilyen célú fejlesztések támogatása 2007-ben, a második Nemzeti Fejlesztési Tervben lényegesen növekedni fognak - állítja Bodor, akinek május 31-ig kell letennie első tervezeteit.
Kóka János a miniszteri megbízott vasárnapi bemutatkozásán elmondta, hogy jövőre "néhány száz millió" forint áll rendelkezésre fejlesztésre és karbantartásra. Hozzátette azonban, hogy 2007-től a II. Nemzeti Fejlesztés Terv keretében "sok milliárd" forint szabadítható majd fel uniós forrásokból erre a célra, így "sok száz kilométer bicikliút" épülhet. Felhívta a figyelmet a Balaton körül és a Duna-kanyar mentén kiépített kerékpárutak után a Duna és a Tisza mentén építendő transzeurópai közlekedési út fontosságára, mert az szerinte "turisztikailag sok milliárd forintot hozna" az országnak.
Kóka János szerint a megbízott feladata a kerékpáros infrastruktúráért felelős minisztériumok feladatának összehangolása lesz, mert jelenleg "nincs egységes koncepció". Példaként említette, hogy ha a közútfejlesztéseket összehangolnák a kerékpárutak építésével, akkor ezek sokkal olcsóbban lennének megvalósíthatóak.
Fülöp György, a Magyar Kerékpáros Klub alelnöke az MTI-nek elmondta, hogy a megbízott kinevezésétől az említetteken túl a kerékpáros közlekedéssel kapcsolatos oktatást és további infrastrukturális fejlesztést - többek között bicikliparkolók kialakítását - várják.
[origo] / MTI