A lezuhant szlovák repülőgép fekete dobozát péntek délutánra kivágták a gép farokrészéből a helyszínen tartózkodó szlovák és magyar szakemberek. Orodán Sándor, a Belügyminisztérium szóvivője az [origo]-nak elmondta: nagyon érzékeny műveletről van szó, vigyázni kellett arra, ne sérüljön meg a szerkezet. A fekete dobozt kiemelés után átadták a szlovák hatóságoknak, a benne található információkat Szlovákiában elemzik az elkövetkező napokban.
Kiemelték a holttesteket
Befejeződött péntek délutánra a holttestek kiemelése, mind a 42 áldozatot megtalálták - közölte Orodán Sándor. A holttesteket a szlovák hatóságok szállítják haza, és Szlovákiában végzik majd el az áldozatok azonosítását. A szóvivő szerint mindez több napig is eltarthat. Elképzelhető, hogy DNS-vizsgálatra lesz szükség a maradványok azonosításához, ami még több időt vehet igénybe.
A repülőszerencsétlenség áldozatainak holttestét péntek este szállították Kassára.
Garamvölgyi László ezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője az MTI-nek elmondta: pénteken nem fejeződnek be a mentési munkálatok. Hozzatette: a mostoha körülmények és a zord időjárás miatt a mentés még csak az elején tart. A térségében szakadatlanul hull a hó, és rendkívül hideg van.
A roncsok feltárása várhatóan 2-3 napot vesz igénybe. Juhász Ferenc honvédelmi miniszter elmondta: a vizsgálat eredménye várhatóan két hónap múlva születhet meg, ekkor derülhet ki, hogy mik voltak a szerencsétlenség okai. Juhász kizárta, hogy terrorcselekmény történt volna.
Bocskai István, a Honvédelmi Minisztérium szóvivője elmondta: a gép roncsait a fekete dobozhoz hasonlóan Szlovákiába, a kassai katonai repülőtérre szállítják majd. A szóvivő hozzátette: azért döntöttek a kassai helyszín mellett, mert közel van a szerencsétlenség helyszínéhez, és ezért egyszerűbb odaszállítani a repülőgép roncsait. A szerencsétlenség körülményeivel kapcsolatos vizsgálatokat azonban a Magyar Katonai Légügyi Hivatal végzi a szlovák katonai hatóság bevonásával - közölte Bocskai.
Egy túlélő van
A koszovói békefenntartó misszióból hazafelé tartó szlovák gép csütörtök este zuhant le a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Hejce közelében. A katasztrófát egy ember élte túl, a gép többi 42 utasa meghalt. A baleset egyetlen túlélőjét a kassai kórházba szállították, a férfi állapota kielégítő - közölte péntek délelőtti sajtótájékoztatóján Lamperth Mónika belügy- és Juhász Ferenc honvédelmi miniszter.
A szlovák kormány által a magyar hatóságoknak megküldött utaslista szerint az AN-24-es típusú gép fedélzetén 43-an tartózkodtak, köztük 36 utas és a 7 fős személyzet. Korábban olyan hírek jelentek meg, hogy 48-an, illetve 45-en tartózkodtak a gépen. A szlovák kormányfő is azt közölte, hogy 43 ember volt a fedélzeten.
Lamperth Mónika elmondta: magyar állampolgár nincs az áldozatok között, az utaslistán található nevek alapján azonban elképzelhető, hogy volt magyar nemzetiségű utasa a szerencsétlenül járt repülőgépnek. A belügyminiszter hozzátette: a holttestek azonosításáig erről többet nem tudnak mondani.
Az első név szerint ismert áldozat Jozef Stank alezredes, a szlovák fegyveres erők püspöki helynöke. Ezt a Szlovák Püspöki Konferencia sajtóirodája közölte péntek reggel.
Ezer méterről zuhantak
A szlovák gép radarjelét csütörtök este 19.38-kor vesztette el a légi irányítást végző HungaroControl. Hackl Mónika, a HungaroControl szóvivője az MTI-nek elmondta: a magyar irányítás a szlovák gépet rendben átadta a szlovák légi irányításnak, akik azt át is vették. A gép nem jelzett hibát a szlovák légi irányításnak. A repülő már a kassai leszálláshoz készült, amikor ezer méteres magasságból lezuhant. A repülő lőfegyvert és robbanóanyagot nem szállított.
A szlovák katonai szállítógép letarolta az erdő egy részét - a rendőrség szerint 300-400 méter hosszan és 30 méter szélességben tarolta le a fák koronáját -, roncsai egy 40-szer 600 méteres területre zuhantak le erdős, hegyes vidéken, 700 méter fölötti magasságban, havas, jeges terepen.
Mivel a repülőgép Pristinából Kassára tartott, és már közel járt a szlovák határhoz, a szlovák hadsereg kutató-mentői engedélyt kapott, hogy berepüljön az országba, így a szlovákok végezték el a gép felderítését.
A szlovákok a magyar légi felderítéssel egyszerre észlelték az AN-24-es szállítógép eltűnését - hangzott el a Belügyminisztérium péntek reggeli sajtótájékoztatóján. A szerencsétlenül járt gépet 20 perces eltéréssel egy másik egy szlovák katonai gép követte, amelynek személyzete látta az égő roncsokat. A lezuhant gép közel 3 kilométerrel tért le a megadott repülési útvonaltól, ennek magyarázatát egyelőre nem tudják a szlovák hatóságok.
Röviddel a katonai szállítógép magyarországi lezuhanása után a baleset egyetlen túlélője hazatelefonált a feleségének, akivel közölte, hogy a gépük az előző percekben lezuhant, és kérte, hogy azonnal riassza a szlovák légierőt és a rendőrséget. Michaela Farkasová, a túlélő felesége a TA3 szlovák hírtelevízió 23 órakor kezdődött hírműsorában telefonon mondta el, hogy este, körülbelül 19.30-kor a férje hazatelefonált és közölte vele: a repülőgépük néhány perce lezuhant, ő túlélte a balesetet, de semmi egyéb információja nincs, mert csak abban a percben tért magához.
A katasztrófa túlélője ezen kívül csak azt tudta közölni a feleségével, hogy valahol erdős területre zuhantak. A beszélgetés ekkor megszakadt, a feleség hiába hívta a férje mobiltelefonjának számát.
Stabil a túlélő állapota
Stabilizálódott az állapota a szerencsétlenség egyetlen túlélőjének, aki jelenleg altatásban ápolnak az intenzív osztályon - mondta el az [origo]-nak dr. Virág László, a kassai Louis Pasteur kórház igazgatóhelyettese.
Az orvos szerint a 30 év körüli, fej-, tüdő- és kézsérüléseket szenvedett férfit agyödémája miatt tartják mesterséges kómában, és pénteken délután, illetve a következő napokban várható kontrollvizsgálatok után döntenek arról, mikor ébresztik fel. A férfit éjjel 12 óra után nem sokkal szállították be a kórházba, ahol ellátták külső sérüléseit. A következő 24-48 óra alatt dől el biztosan, hogy felépül-e - mondta az orvos.
Csak gyalog közelíthető meg a helyszín
A mentési munkálatokat a rossz időjárási körülmények és a domborzati viszonyok is nehezítették - közölte az [origo]-val az éjszaka folyamán Dobson Tibor, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság szóvivője. A kutatásba 220 fős magyar mentőegység - tűzoltók, rendőrök, mentők, katonák -, valamint 80 szlovák tűzoltó, mentő és katona kapcsolódott be. A szerencsétlenség helyszínén kisebb tüzek keletkeztek, de azokat gyorsan sikerült lokalizálni.
Győrfi Pál, a mentőszolgálat szóvivője az [origo]-nak elmondta: a mentést nehezítette az is, hogy a tragédia helyszínét rendkívül nehéz megközelíteni. Normál autóval csak Hejce határáig lehet eljutni, onnan egy 6 kilométeres szakaszon egy nyomsávos földút vezet, a baleset helyszínéig azonban további 1-2 kilométert csak gyalog lehet megtenni.
Megbízható géptípus zuhant le
Az AN-24-es jó, megbízható géptípus, évtizedeken keresztül a legtöbb kelet-európai ország hadserege ezt a típust használta szállításra - közölte az [origo]-val Siklósi Zoltán, a Magyar Repülőszövetség munkatársa. A repülésbiztonsági szakértő elmondta: egyelőre lehetetlen megmondani, hogy mi okozta a balesetet, de mivel a halálos áldozatok miatt a legsúlyosabb légi balesetek közé tartozik, a vizsgálatok valószínűleg hetekig elhúzódnak majd.
Magyarországon utoljára a '80-as években volt repülőgép-baleset, amikor egy katonai gép a Balatonba zuhant. A legsúlyosabb légiszerencsétlenség 1961-ben történt: a Malév egyik gépe Zugló felett lezuhant, a katasztrófában több mint 20-an haltak meg.