A napokban megjelenik a chipkártya-projekt véglegesített ajánlattételi dokumentációja, amely részletesen tartalmazza majd a telepítés mérföldköveit, a tervezett eredményhirdetést, valamint a szerződéskötés időpontját. A rendszer beruházási költsége - a nem végleges ajánlatok alapján - valamivel húszmilliárd forint alatt várható, ez a tízéves üzemeltetési és karbantartási költségeket is tartalmazza - írja a Népszabadság szerdai száma.
A hálózat működtetésének lényege, hogy a pályázat győztese fizeti a kiépítést, s a szerződésben rögzített ideig üzemelteti is a rendszert. A beruházás a szakértők számításai szerint tíz év alatt megtérül és tisztességes hasznot hoz az üzlet a befektetőnek. Tíz év után a közlekedési vállalat venné át a rendszert és önállóan, vagy külső cégen keresztül üzemeltetné.
Az intelligens jegytől a BKV a bliccelők számának csökkentését reméli. Arra számítanak, hogy a jegy nélküli utazásokat jelentősen csökkenteni tudják, így évente legalább kétmilliárd forint pluszbevételhez jut a cég.
Négy évvel ezelőtt született elvi döntés az elektronikus jegyrendszer megvalósításáról a fővárosban. A közbeszerzési pályázatot még 2004 novemberében írta ki a BKV. A rendszer kivitelezésére és a tíz évre szóló üzemeltetésére közzétett felhívásra hat cég jelentkezett, ezekből a kiíró hármat tartott alkalmasnak.
Fellebbezések után végül az EDS Magyarország Kft.-t, a Sagem Magyarország Kft.-t, a MÁV Informatikai Kft.-t és a T-Systems céget kérte fel ajánlattételre a BKV. Az egyeztetések során kiderült, hogy nem lehet egy meglévő, külföldön üzemelő rendszert átvenni, a műszaki megoldásokat az adott város egyéni sajátosságainak megfelelően kell kifejleszteni. Többek között ezért sem tartható az eredeti ütemezés - indokolják a szakemberek.
Kétféle csipkártyával találkozhatnak majd az utasok. Az egyik a bérletet helyettesíti, a mobiltelefon-kártyákhoz hasonlóan lehetne feltölteni, szerepelne rajta személyi azonosító és fénykép is. A jelenlegi jegyet viszont egy személyes adatokat nem tartalmazó intelligens csipkártya váltja ki - írja a napilap.
Az új jegyek először a metróvonalakon, majd a HÉV és a 4-es, 6-os villamos vonalain jelennének meg, s később kiterjesztenék a teljes hálózatra. Végül - 4-5 év múlva - teljesítményarányossá tennék a tarifarendszert a nem bérlettel utazók számára, azaz az érvényesítés alkalmával a kártyáról annyi egység fogyna, ahány megállót utazott a tulajdonosa.