Erőteljesen döcög az elektronikus információ-szabadságról szóló törvény végrehajtása a minisztériumoknál. Némi előrelépést ugyan lehetett érzékelni az elmúlt hónapokban, de tapasztalatunk szerint továbbra is sok hiányosság figyelhető meg a törvény gyakorlati alkalmazásánál.
Január 1-jétől hatályos jogszabály írja elő, hogy milyen közérdekű adatokat kell közzétenniük az állami szervezeteknek, így a minisztériumoknak is. Többek között nyilvánosságra kell hozni a minisztériumi vizsgálatok, ellenőrzések megállapításait, a tárca vezetőinek juttatásait és a költségtérítéseket. Lehetőséget kell biztosítani a jogszabály-tervezetek véleményezésére. Formai követelmény, hogy ezeket az információkat közérdekű adatok menüpont alatt kell közzétenni. Emellett előírás a vakbarát verzió is.
A tárcák azonban ezeknek az előírásoknak nem tesznek eleget: vakbarát verzió például csak az agrártárca, a Miniszterelnöki Hivatal, a gazdasági minisztérium, illetve a szociális tárca régi oldalán található. Bár arra már a legtöbb oldalon elvileg van lehetőség, hogy az előkészítés alatti jogszabályokat véleményezzék a látogatók - ha éppen van elfogadás előtti jogszabály -, a törvényben előírt 15 napos véleményezési határidő például az agrártárcánál sok esetben öt-hat napra szűkül, igaz, a gyorsított egyeztetésre lehetőséget biztosít a törvény, amit a minisztériumok szinte minden esetben ki is használnak.
Az [origo] tapasztalatai szerint a Pénzügyminisztérium és a Külügyminisztérium honlapján található a legtöbb hiányosság. A vakbarát verzió és a közérdekű menüpont hiánya csak apróság, emellett ugyanis nem teszik közzé például a minisztériumi vizsgálatok megállapításait és a vezetői juttatásokat sem, a tárcák megelégedtek azzal, hogy az üvegzseb menüpont alatt közlik a mobiltelefon és az autóhasználat költségeit. A PM oldalán ráadásul még véleményezni sem lehet az előkészítés alatti jogszabályokat. Megkeresésünkre mindkét minisztériumban elismerték a hiányosságokat, azt közölték, hogy folyamatosan fejlesztik honlapjukat és igyekeznek megfelelni a törvényi előírásoknak.
Az [origo]-hoz hasonló megállapításokra jutott a Társaság a Szabadságjogokért oldalán közölt elemzésben a Nonprofit Szektor Analízis is. E szerint bár az utóbbi fél évben jelentős javulást tapasztalt a civil szervezet a minisztériumok honlapjainak vizsgálata során, de megállapítják, hogy jogilag csak a már megszűnt Oktatási Minisztérium oldala felelt meg teljesen az előírásoknak, kifogásolták, hogy a tervezetek véleményezési határidejét mindenütt lerövidítették.
Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos az [origo] megkeresésére azt mondta, általánosságban igaz, hogy nem tartják be maradéktalanul a törvényt az állami szervezetek, konkrét hiányosságokat azonban nem említett az ombudsman, mert jelenleg nem vizsgálják a jogszabály betartását és ezért nincsenek naprakész információi a hivatalnak. Megjegyezte azonban, hogy ősszel átfogó vizsgálatot terveznek.
Rossz tapasztalatai vannak a minisztériumi adatszolgáltatásról a témában vizsgálódó Kulcsár Zoltánnak, a Privacy Policy Online Services adatvédelmi szakértőjének is: bár törvényi előírás, de sem a Pénzügyminisztérium, sem a kormány honlapján nem talált olyan tanulmányt, elemzést, amely alátámasztaná, hogy az eva 15-ről 25 százalékra emelése növeli az adóbevételt és csökkenti a szürkegazdaságot. Az erről szóló tanulmányt azonban annak ellenére sem küldték el neki, hogy ezt többször is kérte e-mailben, ráadásul - bár ez szintén törvényi előírás - nem is reagáltak a kérésre.
Hasonló eset fordult elő Kulcsárral, amikor egy tanulmány elkészítéséhez tett fel kérdéseket több minisztériumnak. A földművelési tárca nem válaszolt a szakembernek egyetlen kérdésre sem, így az igényelt adatokat sem kaphatta meg a kutató.
Az igazságügyi minisztérium gyakorlatával kapcsolatban is több hiányosságot tapasztalt Kulcsár egy májusban elkészült tanulmányában. A tárca honlapjának vizsgálatakor megállapította, hogy hiányoznak a minisztériumnál végzett, alap-tevékenységével kapcsolatos vizsgálatok, ellenőrzések nyilvános megállapításai. A gazdálkodási adatok döntő többsége szintén nem található meg. Megállapította továbbá azt is, hogy a jogalkotás nyilvánossága részben érvényesül csak a minisztériumnál. A honlapon megtalálhatók ugyan a jogszabály-tervezetek, de az egyeztetés állapota, a szakmai indokolások hiányoznak. Emellett az előterjesztések csak egy részénél biztosítja az IM, hogy az érdeklődő véleményt nyilváníthasson a jogszabályok tervezetével kapcsolatban - írta Kulcsár.
Komáromi Gergely