Molnár Lajos közölte: megkezdik az átszervezést, de ez nem egyik napról a másikra történik. A szakmai egyeztetéseken fog eldőlni, hogy milyen ütemben válnak meg a dolgozóktól, és milyen ütemben "adják át" a betegszállítást a magánszolgáltatóknak.
A tárcavezető hangsúlyozta: az átszervezéssel hatékonyabbá válik a mentőszolgálat alapfeladata, a mentés. Kijelentette: nem vonnak el forrást a mentőszolgálattól, és a kórházaknak lehetőségük lesz arra, hogy az OMSZ-től átvett gépkocsikat használhassák saját betegeik szállítására, ehhez az egészségbiztosítótól megkapják majd a szükséges forrásokat.
Molnár Lajos egyértelművé tette, hogy a kórházak saját maguk dönthetnek arról, vesznek-e át (ingyen, vagy csökkentett áron) mentőkocsit betegszállításra, vagy valamelyik magánszolgáltatót bízzák meg a feladattal, illetve az OMSZ-nél megmaradó szállítási kapacitást veszik-e igénybe.
Előfordult olyan eset, hogy az OMSZ nem, vagy csak későn tudott mentési feladatot teljesíteni, mert beteget szállított - jegyezte meg Molnár Lajos. Hozzátette: a szaktárca és az OMSZ felvette a kapcsolatot a mentők és betegszállítók szövetségével, amely 42 magánszolgáltatót tömörít, hogy a feladatok átadásáról tárgyaljanak. (Jelenleg 46 szervezet foglalkozik biztosító által finanszírozott betegszállítással Magyarországon).
Arra az újságírói kérdésre, hogy biztonságosnak látja-e a jövőbeni betegszállítást, Gorove László a megbízott főigazgató azt mondta: "csak olyan fokú leépítést fog a mentőszolgálat végrehajtani, itt most a gépjárművek leállítására gondolok elsősorban, amit az alternatívok, illetve a kórházak át tudnak venni. Tehát azt semmiképpen nem szeretnénk, hogy beteget ne tudjunk elvinni".
A tárcavezető elmondta: arra kérte a megbízott főigazgatót, hogy dolgozzon ki olyan javaslatokat, amelyek a mentőszolgálat működést hatékonyabbá teszik. Molnár közölte, hogy az elbocsátottak végkielégítését külön költségvetési forrásból biztosítja majd a kormányzat, és az Országos Mentőszolgálat főigazgatói posztjára a pályázatot a jogszabályban meghatározott időn belül ki fogja írni.
Mikola: tapsolnak a magáncégek
Mikola István, az egészségügyi bizottság fideszes alelnöke szerint úgy tűnik, hogy tovább gyűrűzik a zavar a puccsszerű miniszteri intézkedés kapcsán, "most már végképp nem tudni, hogy ki csinálta ezt a programot, ha egyáltalán létezik ilyen program".
A politikus véleménye szerint az egészségügyi miniszter szerdai sajtótájékoztatója is azt erősítette meg, hogy a háttérben a mentés és a betegszállítás szétválasztásának szándéka áll. Hangsúlyozta, hogy az Országos Mentőszolgálat alapító okirata szerint mentésre és betegszállításra való szervezet. A betegszállító kapacitás nem számolható fel egy mozdulattal, mert akkor a tömegbaleseteknél nem lesz, aki a sérülteket az ellátás helyére vigye.
Mikola István közölte: úgy tűnik, hogy az intézkedés felpuhul, hiszen szakaszosan fogják végrehajtani a létszámcsökkentést. A Fidesz továbbra sem látja, hogy "mi a program", amely szakmailag nincs előkészítve, hatástanulmányok pedig nem készültek - mondta. Véleménye szerint a mentés és a betegszállítás szétválasztásának sok milliárdos beruházási igénye van, hiszen új mentőautókat kell vásárolni és embereket kell kiképezni.
Kiemelte, hogy piaci előrenyomulás látszik a betegszállítás területén, "a döntéshozók egy része is érdekelt azokban a betegszállító magáncégekben, akik most terepet akarnak nyerni". Mint mondta, nincs semmiféle egészségügyi program, csak ad hoc gazdasági piaci szempontok vezérelte puccsszerű intézkedések.
Mikola István közölte: örömmel üdvözölhetik a terveket a magáncégek, de figyelmeztetett, hogy a mentés állami feladat, csakúgy, mint a járványügy, vagy a vérellátás. "Az államnak az alkotmányos kötelezettségének eleget kell tenni, az ellátás biztonságát fenn kell tartani, akárhogy tapsolnak magáncégek" - fogalmazott.