"Tarlós Tarol? Rockerből főpolgármester? Tarlós István, aki ma a legnagyobb győzelmi eséllyel indul Budapest főpolgármesteri címéért, bizony igen szegény és durva környéken nőtt fel. Fiatal korában rocker volt" - így kezdődik a független, Fidesz-támogatással induló főpolgármester-jelölt politikai hirdetése, amely az egyik ingyenes budapesti programmagazinban jelent meg. Tarlós ezzel a reklámmal valószínűleg azokat a fiatalokat célozza meg, akikről azt gondolja: a Sziget Fesztivállal kapcsolatos korábbi nyilatkozatai miatt nem szavaznának rá. A hirdetés ki is tér erre: "ellenségei ugyan elterjesztették róla, hogy nem kedveli a Szigetet, de ez, ahogy ő fogalmaz, "egy baromság"".
A szöveg olyan, mintha a kampánycsapat által elképzelt tipikus szigetlakókat célozná meg, és bemutatná, hogy mennyi közös van az óbudai polgármesterben és bennük. "A tinédzser Tarlós Istvánról még a legnagyobb rosszindulattal sem állíthatnánk, hogy a belvárosi dendik életét élte" - tájékoztat a hirdetés, amelyből az is kiderül, hogy "alapvetően renitens vagányként élte le kamaszkorát. Bizony, voltak konfliktusai, még a suliban is, de kivette a részét az árokparti pofozkodásokból is, rendesen".
Nem csak Tarlós próbál meg a rockzene iránti szeretetével imponálni a választóinak. Ellenfele, Demszky Gábor is felsorolja kedvenc zenéit a blogján, sőt, a liberális jelölt legkedvesebb dalának, a Street Fighting Man-nek a Rolling Stones az előadója, amely a hirdetés tanúsága szerint Tarlós kedvenc együttese.
Tonk Emil, a Magyar Marketing Szövetség alelnöke szerint egyáltalán nem meglepő a főpolgármester-jelöltek részéről az efajta kitárulkozás. Mivel az önkormányzati választás sokkal inkább a személyekről, mint a pártokról kell, hogy szóljon, a személy szerepének a kommunikációban is fel kell erősödnie. "Az a lényeg, hogy mennyire meggyőző, hiteles, bizalomkeltő, mennyire ember az illető" - fogalmazott a szakértő.
Demszky tejallergiás és tífusza is volt
Demszky internetes naplóján azért jóval hangsúlyosabb szerep jut a sport szeretetének, mint a zenei érdeklődésnek. Az SZDSZ-es politikus fotóblogját böngészve két síelős, két evezős, egy lovaglós, egy kocogós, egy vízisíelős és két táncolós képen lehet látni Demszkyt. A fotók szerint a jelölt a testmozgást alkalomadtán a magyar kultúra népszerűsítésével is összeköti, az egyik fotón például egy ázsiai nővel táncol, a képaláírás szerint "Pekingben a csárdás lépéseire" tanította táncpartnerét.
Bár Demszky a Honvéd távlovagló versenyzője, a képet árnyalják a politikus emberi esendőségére tett utalások: a blogról kiderült, milyen sokszor törte már össze magát különböző lovasbalesetekben, és olyan 1976-os fotót is közzétett, amelyen vékony alakját csak egy fürdőalsóval takarva pingpongozik a Római parton. A napló kuriózumok rovatában olvasható olyan információ is, hogy Demszky megfogadta, soha többé nem eszik kagylót, miután egyszer hastífuszt kapott Törökországban, és a világ minden nyelvén el tudja mondani, hogy allergiája miatt nem fogyaszthat tejet. Tonk Emil szerint bevett stratégia, ha egy politikus meghatásra, emóciókra épít, például felsorolja, hogy milyen betegségeken esett át.
A fotóblog alapján úgy tűnik, Demszky nem a háziasságával akar jó pontokat szerezni. Az egyik képen ugyan vasal, de aláírta: "ilyesmit tényleg ritkán csinálok". A "jó apa" imázs sokkal erőteljesebb, rengeteg képen látható gyerekeivel, unokáival. Megjegyzi azt is, hogy Andris fiát ő fürdette meg először.
Az MDF főpolgármester-jelöltje, Katona Kálmán Demszkyhez hasonlóan sportosságát bizonyítja honlapján. A közzétett fotókból látszik, hogy ő is tud síelni, lebiciklizte a mountain bike maratont, szokott népitáncolni, és részt vett a Salgó rallyn is. A sport fizikailag kevésbé megerőltető ágát űzi a MIÉP-es Zsinka László, akinek szórólapjairől kiderül, hogy nemzetközi sakkmester. Székely Péter, a Munkáspárt jelöltje ugyan nem szokott sportolni, de ezt a "hiányosságát"is igyekezett a maga javára fordítani egy interjúban, amit pártja lapjának, A Szabadságnak adott júliusban. A riporter "Sportol?" kérdésére azzal vágott vissza, hogy "sportolnék, de mégis hol?", majd azt sérelmezte, hogy szerinte tökretették az amatőr sportegyesületeket, és drágák a belépők.
A Magyar Marketing Szövetség alelnöke úgy gondolja: a közös nevező a legfontosabb a választók rokonszenvének elnyerésében. Ha a szavazó fölfedez valami közös vonást maga és a politikus között, szimpatikusabbnak látja az illetőt. Ehhez a szakértő szerint elég lehet az is, ha mindkettejüknek három lánya van, de a sportolás, a rockzene kedvelése ugyanígy működhet közös nevezőként, ezt használják ki a főpolgármester-jelöltek.
Nyáry Krisztián, Demszky kommunikációs felelőse szerint a politikus blogja lényegében nem változott a kampányidőszak kezdete óta, "a választások miatt csak ráncfelvarrás történt". A rengeteg fényképet Nyáry azzal magyarázta, hogy a főpolgármester maga is szenvedélyes fotós, és emiatt fontosnak tartja ezt a kommunikációs módot. A tejallergiához és a hastífuszhoz hasonló "kuriózumok" egy régebbi televíziós interjú nyomán kerültek fel a blogra, a riporter akkor ugyanis kifejezetten kérte ilyenek felsorolását. "Ha már megvolt, feltettük" - mondta az [origo]-nak Nyáry.
Szerettük volna megkeresni Tarlós kampánycsapatát is, hogy a sajátos reklámmódszereikről kérdezzük őket, de egyelőre nem tudtuk velük felvenni a kapcsolatot.
Janecskó Kata