Péntektől öt új járat közlekedik a BKV éjszakai hálózatában, több régi pedig sűrűbben, illetve hosszabb vagy módosított útvonalon jár majd. Új járat közlekedik november 3-ától minden éjjel kétszer Újpest-központ és Megyer, illetve Kispest - Határ út és a dél-pesti autóbuszgarázs között, továbbá éjszakánként négyszer Hűvösvölgytől Adyligetig és Újpest-Központtól a cinkotai autóbuszgarázsig.
Óbudán olyan járatot indítottak, amelyet telefonon lehet kirendelni a kerület külsőbb részeire: a Hungária körúton közlekedő 937-es busz a 901-es vonalának egyik hajnali járatát helyettesíti, de nem halad végig a teljes vonalon, csak a Vörösvári útig - onnan pedig csak igény esetén megy tovább a Hármashatár-hegy felé, a Máramarosi útra.
Ez azt jelenti, hogy a Vörösvári úti buszmegállótól kifelé lévő megállókig a busz csak akkor megy el, ha az "első végállomásnál" még nem szállt le minden utas, vagy ha valaki éjjel 23 óra és 1 óra 20 perc között telefonon bejelentette a BKV-nak, hogy szeretne a külső megállók valamelyikében felszállni a Közvágóhíd felé visszainduló buszra. A taxi jellegű buszrendelési lehetőséget a BKV kísérleti jelleggel vezeti be más európai városok mintájára.
A módosítások során az új járatok indítása mellett meghosszabbítják a 931-es, 950-es, 966-os és 979-es járatok útvonalát, a 943-as és a 979-es busz pedig több helyen is megáll majd. Sűrűbben, ezentúl óránként járnak az éjszakai buszok az Istenhegy-Mártonhegy és a Rózsadomb környékén, december 1-jétől pedig a Nagykörúton közlekedő 906-os és a 7-es busz vonalán járó 907-es buszokat is gyakrabban indítják majd. A menetrendváltozásokról, az új menetrendek részleteiről a BKV honlapján lehet tájékozódni.
Nem került sokba
Bősze Sándor, a BKV közlekedési főosztályvezetője szerint az éjszakai közlekedés továbbfejlesztése nem járt jelentős pluszköltséggel a nappali közlekedés fejlesztéseinek kiadásaihoz képest. A változásokkal ugyanakkor péntektől több járat kétszeres sűrűséggel közlekedik, az eddigi 444 kilométeres hálózat pedig mintegy 30 kilométerrel bővült.
A főosztályvezető elmondta, hogy több új járatot az éjszakai szolgálati járatokból alakítottak ki, amelyek eddig a műszak végén hazaigyekvő BKV-dolgozókat szállították. Ezeknek az autóbuszgarázsokba tartó járatoknak egy részére mostantól az utasok is felszállhatnak, amivel Bősze szerint egy több évtizede működő szolgálati rendszert alakítottak át.
Sztrájk is lehet a BKV-nál
A BKV dolgozóit tömörítő szakszervezetek eközben azt hangsúlyozzák, hogy az éjszakai hálózat fejlesztése igenis többletköltséget jelent, és - mint Nemes Gábor, a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetségének (BKSZSZ) elnöke csütörtökön fogalmazott - "ezt is a BKV büdzséjének a torkán nyomják le". Pedig a szakszervezetek súlyos hiányosságokat látnak a vállalat finanszírozásában, és bár ezek megoldására még a nyáron együttműködési ígéretet kaptak Demszky Gábor főpolgármestertől, azóta a fővárosi önkormányzat semmilyen választ nem adott leveleikre.
A BKSZSZ és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) attól tart, hogy a pénzhiány miatt veszélybe kerül a BKV integritása, az egységes tömegközlekedési céget darabokra szedik, és egyes részeit privatizálják. Vág Péterné, a VTDSZSZ elnöke szerint ez munkahelyeket veszélyeztet, ezért azt követelik, hogy a fővárosi önkormányzat ne hozzon döntéseket nélkülük. Mint mondta, amennyiben a főpolgármester most sem válaszol megkeresésükre, akár sztrájkot is hirdethetnek.
Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója ugyanakkor az [origo]-nak azt mondta, hogy a BKV-t érintő kérdésekben mindenképpen egyeztetni fognak a szakszervezetekkel. Mint mondta, ez eddig azért nem történt meg, mert még nem állt fel az új városvezetés, és nem fogadták el azt a koalíciós programot sem, amelynek az alapján tárgyalni lehet az érintettekkel a BKV jövőjéről.
Visnovitz Péter