"Majdnem felpasszírozott a szalagkorlátra. Fékeznem kellett, hogy ne lökjön föl. A veszélyes manőver miatti felháborodásomat félreérthetetlen kézjelekkel fejeztem ki" - olvasható abban a panaszos levélben, amelyet egy kerékpáros írt két hete a BKV-nak. Állította, hogy a sofőr - miközben az utasokkal teli busszal a Petőfi hídon haladt - többször ráfékezett, ami majdnem balesetet okozott. A kerékpáros azonban elismerte, hogy ő is felvette a kesztyűt: leköpte a buszt. A sofőr erre köpéssel válaszolt, majd üldözőbe vette a fiatalembert - írta a panaszos.
A közlekedési vállalat azonnal vizsgálatot rendelt el, majd két héttel a leszorítós-köpködős-üldözős jelenet után jött a végső válasz, amelyben először is elnézést kértek a kellemetlenségekért, majd ezt írták. "Levele alapján a messzemenően elítélendő magatartása miatt felelősségre vontuk az érintett járművezetőt, bár saját döntése szerint ugyanezen a napon társaságunktól történő kilépését jelentette be számunkra."
Almacsutka után csoportos fejmosás
Tavaly 54 ezer különféle észrevétellel keresték meg az emberek a BKV-t, ebből 5 ezer volt, amikor panaszt tettek. A kritikák 90 százaléka az utasoktól származott - közölte érdeklődésünkre a cég sajtóosztálya. Közülük a legtöbben a modortalanságot tették szóvá: panaszkodtak az ellenőrökre, a pénztárosokra és a sofőrökre is. Utóbbbiak szemére azt vetik általában, hogy rácsukják az ajtót az utasra, illetve, hogy gond van a vezetési stílusukkal.
Az egyik buszra késő este a kutyájával szeretett volna felszállni egy férfi, de a sofőr úgy ítélte meg, hogy a - szabályosan, szájkosárral vezetett - állat miatt nem áll meg. A sofőr nem akarta az állatot a járművén látni, elhajtott a meglepett utas előtt. A férfi viszont megjegyezte a rendszámot, majd bepanaszolta a járművezetőt. A sofőr figyelmeztetést kapott főnökétől, igyekeztek a fejébe verni: a szájkosaras kutya is utas.
De ennél kisebb ügy felett sem siklott el a BKV - állítják. Egyszer a Gazdagréti téri végállomásnál almacsutkát hajított ki járművéből egy sofőr. A várakozók szóváltásba keveredtek vele, de a sofőr mégsem szedte össze a szemetet. Az utasok írásos panaszát követően kollektív fejmosást kaptak a sofőrök csoportvezetői. A főnöki utasítás úgy szólt: követeljék meg beosztottjaiktól a környezet védelmét.
Gyalogosoktól is érkezett panasz: legtöbbször azon háborodtak fel, hogy lefröcskölte őket a jármű, vagy a sofőr áthajtott előttük a zebrán. A kerékpárosok és a gépjárművezetők sérelmei leszorításokról szóltak, de sokan arra panaszkodtak, hogy valamelyik BKV-sofőr állítólag otrombán kiabált velük.
Évente 5-8 embert rúgnak ki
A BKV tájékoztatása szerint minden egyes panaszt követően - ha beazonosítható a kritizált munkavállaló - "felelősségre vonási eljárást" indítanak. Ha nem azonosítható, akkor pedig oktatások alkalmával elemzik az eset tanulságait.
A kemény felelősségre vonás egyébként nem jellemző a közlekedési vállalatnál, a vizsgálatok után a legjellemzőbb büntetés a szóbeli figyelmeztetés. Ezt követi a pénzbírság (ha valaki a járművén cigizik, már fizet), de szélsőséges esetben akár az illető elbocsátására is sor kerülhet. Évente 10 alatt van a súlyos vétség miatt a BKV-tól eltanácsolt alkalmazottak száma, tavaly 5 embert rúgtak ki. Hogy milyen vétségnél alkalmazzák a legkeményebb szankciót, arra a BKV azt a választ adta: több jogos, súlyos panasz esetén.