Tizenkilenc alkalommal rendelt tanulmányokat külső szerzőktől tavaly a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) kommunikációs szakállamtitkársága, a tanulmányokért összesen 120 millió forintot fizetett - derül ki egy, a Népszabadság birtokába került összesítésből.
A szakállamtitkárság által megrendelt tanulmányokra az [origo] hívta fel a figyelmet, amikor beszámolt arról, hogy bruttó 7,7 millió forintot fizettek ki a targonca-forgalmazással is foglalkozó kecskeméti Ariba Bt.-nek egy tanulmányra, amely értelmezhetetlen mondatokkal és elavult információkkal volt tele. A tanulmány miatt távozott a MeH-től Pimper Richárd kabinetfőnök-helyettes.
Az összesítés szerint 12 millió forintért készített tanulmányt a kormányzati internetes kommunikációról a Digital Natives Kft., amelynek résztulajdonosa Honti Pál, Gyurcsány Ferenc miniszterelnök egyik volt munkatársa. Honti korábban felügyelőbizottsági tag volt a Gyurcsány nevéhez kötődő Altus Rt.-ben, és tagja a kormányfő által létrehozott Alapítvány a Modern Baloldalért kuratóriumának is.
A kormányszóvivői Iroda közlése szerint a Digital Natives a szerződés felbontását kezdeményezte a Kormányzati Kommunikációért Felelős Szakállamtitkársággal. A cég azt közölte, meg kívánja óvni a jó hírnevét, ezért a jövőben nem vállal tanulmánykészítési feladatot a kormányzati szektorban. Az elkészült, mintegy háromszáz oldalas tanulmányt térítésmentesen átadta a szakállamtitkárságnak.
A legtöbb tanulmányt a Tárki Társadalomkutató Intézet készítette: öt dolgozatot, csaknem 45 millió forintért. A legolcsóbban a Budapest Economics Közgazdasági Tanácsadó Kft. dolgozott, a Közép-Európa és Oroszország gazdasági kapcsolata című anyagért százhúszezer forintot kaptak.
Az ötmillió forint alatti, vagyis az üvegzseb törvény értelmében nem nyilvános szerződések közt szerepel Auna Kft., amely a Negatív kampány a politikai marketingben címmel írt tanulmányt bruttó 4,3 millió forinttért. Bruttó 3,6 milliót kapott a Pillók és Társa Bt. Az élettársi viszony jogi és társadalmi kezelése címmel készített tanulmányáért.